Wetswijziging betekent 40% korting op budget

Hulp bij het huishouden? Gemeente biedt alleen hulp aan wie dit niet zelf kan regelen of betalen.

Haarlemmermeer. Het is helaas niet anders, laat wethouder Tom Horn van zorg en welzijn weten, maar door een wetswijziging – die resulteert in een korting van 40% op het gemeentelijk budget hulp bij het huishouden – kan deze ondersteuning alleen nog maar worden geboden aan die burgers die absoluut niet zonder kunnen en er evenmin zelf in kunnen voorzien. Dat gaat gelden met ingang van 1 januari 2015. “Wij doen ons uiterste best om te zorgen voor een redelijke overgang – een zachte landing – voor zowel burgers als zorgaanbieders. Dat betekent dat er in 2015 11% minder zal worden uitgegeven en in 2016 38%. Desondanks gaat een korting van een dergelijke omvang pijn doen, hoe zorgvuldig we ook te werk gaan. Belangrijk is dat deze hulp er blijft voor diegenen die het echt nodig hebben. Maatwerk dus.”

Keukentafelgesprek

Met een inwoner die zich meldt met een ondersteuningsvraag wordt een zogenaamd keukentafelgesprek gehouden. Dan wordt gekeken wat de mogelijkheden van de inwoner zelf zijn, of er mantelzorgers zijn, of mensen uit zijn of haar sociale netwerk die kunnen helpen. Kan de inwoner nog wel de regie over schoonmaakhulp voeren, maar deze niet betalen, dan kan deze worden betaald uit het budget bijzondere bijstand. Kan iemand de regie niet meer voeren en ook geen hulp betalen, dan kan hij of zij in aanmerking komen voor hulp op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. In 2015 worden keukentafelgesprekken gehouden om vast te stellen of schoonmaakhulp voldoende is, of dat er een gestructureerd huishouden noodzakelijk is. Op 1 januari 2016 moet iedereen, waarvan de indicatie in dat jaar doorloopt, een nieuwe indicatie hebben. Naar schatting is 50% van de ontvangers van eenvoudige huishoudelijke hulp in staat deze zelf op de particuliere schoonmaakmarkt in te kopen.

Resultaatfinanciering

Er komt dit jaar al een proef met resultaatfinanciering. Dat betekent, dat tussen de inwoner en zorgaanbieder afspraken worden gemaakt over het te behalen resultaat. Er wordt niet langer een vooraf vastgesteld aantal uren afgesproken. Professionals van de zorgaanbieder gaan in gesprek met de aanvrager over wat nodig is en wat de aanvrager zelf nog kan. Ook dat levert maatwerk op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *