Wat is PSD2 en wat betekent het voor consumenten?

In februari 2019 werd de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 officieel van kracht. De richtlijn is bedoeld om consumenten eigen baas te laten worden over hun bankgegevens in plaats van de bank. Dit houdt ook in dat er ruimte wordt vrijgemaakt voor meer concurrentie en innovatie.

Maar voor veel Nederlanders is de richtlijn zo goed als onbekend. Sterker nog, 60 procent van de Nederlanders krijgt zelfs een negatief gevoel bij PDS2. Welke gevolgen heeft PSD2 voor de consument?

Creditcard.nl zet de belangrijkste gevolgen van PSD2 voor je op een rij.

Delen bankgegevens

Door de komst van PSD2 moeten banken gegevens van klanten delen met andere financiële instellingen, zoals fintech-bedrijven. Uiteraard moet de klant hiervoor wel eerst nadrukkelijk toestemming geven.

Doordat bankgegevens gedeeld kunnen worden met andere bedrijven komen er nieuwe mogelijkheden voor de consument, zoals:

·         Betalen in de winkel door middel van een vingerafdruk of handige app

·         Het maken van een digitaal huishoudboekje met tips voor inkomsten en uitgaven

·         Persoonlijke aanbiedingen, omdat bedrijven weten aan welke dingen u geld uitgeeft

Geen transactiekosten creditcard

Een andere belangrijke aanpassing als gevolg van PSD2 is dat winkeliers en webshops niet langer een vergoeding mogen vragen van de consument als deze wenst te betalen met een Visa card of Mastercard. Voor zakelijke creditcards en kaarten van American Express geldt deze regel niet. Voorheen mocht de winkelier enkele euro’s vergoeding vragen indien men wilde betalen met een creditcard. Dit is nu verboden.

Betalingen veiliger

Tenslotte komen er nieuwe toepassingen waardoor betalingen veiliger gedaan kunnen worden. Voorbeelden zijn de tweestapsverificatie of het betalen middels een irisscanverificatie.