Waar gaat het heen met bus 21?

Geuzenveld – Het dondert in de Eendrachtsbuurt (buurt 10 in de volksmond) sinds de GVB-beslissing om bus 21 daar te schrappen bekend is geworden. Een actiegroep van bewoners ging aan de slag. Vorige week vrijdag werden de besluitnemers – Verkeers-en Vervoerswethouder Pieter Litjens en GVB-directeur Alexandra van Huffelen – in het bijzijn van bewoners, ondernemers en lokale bestuurders door de buurt rondgeleid.
Shirley Brandeis

Twee volle busjes reden de route waar bus 21 is geschrapt. “We wilden de wethouder laten ervaren waar hij het precies over heeft,” vertelt Liesbeth Wit, een van de actieve bewoners, vlak na het bezoek. “Hij had zich ingelezen in wat hier gaande is, maar wat dat voor bewoners en gebruikers van faciliteiten hier echt betekent, dat lieten we graag  zien.” Constructief meedenken en laten zien waar het omgaat, dát willen de bewoners. Wit: “Natuurlijk zijn we ontzettend boos. Onze wijk wordt gewoon afgesloten van openbaar vervoer. Sportpark De Eendracht, dat komende jaren wordt uitgebreid met onder andere een ijshockeystadion en een Ballorig-achtige attractie, wordt voor veel mensen onbereikbaar. Maar met positief blijven en meedenken, bereik je meer.”

Impact

Namens het sportpark vertelde directeur Menso de Maar over de consequenties van het GVB-besluit. Over de lange afstanden die sporters moeten lopen vanaf de overgebleven bushalte aan de Aalbersestraat. Over het niet toereikende aantal parkeerplaatsen, mochten mensen voortaan  met de auto komen. Lokaal vervoerswethouder Ronald Mauer voegde eraan toe dat veel sportende kinderen in Geuzenveld, die nu met de bus komen, niet in het bezit zijn van een fiets. Wit: “En zo vertelden meer mensen over de impact voor hen. Meervaartdirecteur Andreas Fleischman over de onbereikbaarheid van de Tuinen van West, het nieuwe recreatiegebied waar miljoenen in geinvesteerd is en nog wordt en waar ‘s zomers alternatieve festivals worden georganiseerd. De mensen van het Rijk van de Keizer vertelden dat ze nu al een grote opdracht voor later dit jaar moeten missen, omdat de gasten besloten hebben dat de locatie zonder bushalte niet voldoet.”

“Ze trekken de levensader eruit”

En dan dus nog al die bewoners die een halte voor hun deur of dicht bij huis kwijt zijn. De wijk bestaat voor vijftig procent uit ouderen, waarvan een deel geheel afhankelijk is van de bus voor de boodschappen. Ook voor jongere doelgroepen, veelal goed ter been, is het geen pretje. Denk aan scholieren die langere reistijden hebben of ouders met kleine kinderen… Wit: “Mijn zoon is straks dagelijks anderhalf uur extra kwijt aan reizen. Dat gaat ten koste van sport en huiswerk. Met de fiets naar de halte gaan, vind ik geen optie. De fiets staat onbewaakt bij de bushalte en omdat meer mensen met de fiets zullen gaan, zal het er ook overvol worden.” Ook een verkeersopstopping bij de halte aan de Aalbersestraat, omdat meer mensen daar voortaan zullen opstappen, wordt voorzien. Wit: “Welke tijd denkt het GVB met het opheffen van vier haltes in onze wijk te besparen als het dringen wordt bij de overgebleven halte?” Ze betreurt de toekomst van de Tuinen van West en het Sportpark en alle investeringen van de afgelopen jaren als het gebied straks niet met openbaar vervoer bereikbaar is. “Ze trekken de levensader eruit.”

Niet al te veel verwachten

Litjens en Van Huffelen bekeken alles met grote interesse, maar konden ter plekke niets toezeggen. Wit: “De wethouder is het met ons eens dat de discussie breder gevoerd had moeten worden en gaat zijn best doen om door gesprekken met zijn mede-wethouders de broodnodige brede discussie alsnog op gang te brengen. De GVB-directeur zei dat ze daarbij aanwezig wil zijn om mee te denken, maar dat het GVB wel gerechtigd is te doen wat zij heeft gedaan. Kortom, we kunnen volgens Van Huffelen niet al te veel verwachten.” De bewoners hopen dat de besluitnemers alsnog zullen inzien dat dit teveel bewoners, ondernemers, bezoekers, sporters en investeerders dupeert. Terugdraaien of in ieder geval een goed alternatief bieden, bijvoorbeeld het maken van een bestemmingshalte (een halte die ook in wijken waar een lagere bewonersdichtheid is, kan worden ingesteld, soms door de aanwezigheid van bijvoorbeeld een sportpark), dáár hoopt men in de Eendrachtsbuurt op.

 

Bewonersavond
Binnenkort wordt weer een bewonersavond georganiseerd. Dan zullen de vervolgstappen bij uitblijven van resultaat met de bewoners worden besproken. De actieve bewoners zullen in geen geval de handdoek in de ring gooien!

 

 

Deel dit bericht