Vraag het de notaris

In deze rubriek willen wij de lezers de gelegenheid geven tot het stellen van vragen op het gebied van het familierecht.

Ze zullen anoniem in deze rubriek worden beantwoord. Stel uw vragen schriftelijk aan: notaris@dukkers.nl

Peggy E.M. Dukkers, notaris

Peggy E.M. Dukkers, notaris

Notaris Mr  Peggy E.M. Dukkers, Postbus 90291 1006 BG Amsterdam, met vermelding: “Westerpost”.

In mijn testament heb ik de zoon van mijn overleden man als één van de erfgenamen benoemd.  Kan ik dat veranderen?

Ja dat kan. Dat moet u doen door bij een notaris een nieuw testament of een wijzigings testament te maken. Als u het niet op deze manier verandert zal deze stiefzoon uw erfgenaam zijn. Testamenten blijven namelijk geldig als ze niet zijn herroepen. 

Ik wil dat mijn auto na mijn overlijden niet naar mijn erfgenamen gaat.

Hoe kan ik dat regelen?

U kunt in een testament een legaat opnemen. Dat is een bepaling waarbij u een bepaald object, zoals de auto, nalaat aan de persoon van uw keuze. Ook kunt u met deze persoon een koopovereenkomst sluiten. Daarbij spreekt u af dat uw erfgenamen de auto namens u moeten leveren na uw overlijden, voor de waarde die de auto bij uw overlijden zal hebben. Dat is een koop met uitgestelde levering.

Als u de auto nu al zou willen schenken met behoud van het gebruik, dan moet de verkrijger nu 30% schenkbelasting betalen over de waarde.

Wat gebeurt  er met de akten die een notaris bewaart, als de notaris met pensioen gaat?

De akten die de notaris in zijn kluis bewaart op het kantoor worden na zijn/haar  pensioen bewaard door een opvolger. Dat is allemaal in een wet geregeld. Als een notaris stopt wordt zijn/haar functie overgenomen door een opvolger. Er is dus altijd een opvolgend notaris. Die opvolger moet volgens de wet de akten van zijn voorganger netjes bewaren. De opvolger geeft – op verzoek van de klant –  een afschrift van de akte af ook als de akte bij de vorige notaris is getekend. Zo bent u er altijd zeker van dat de door u getekende akte in goede handen is. U weet ook dat u een afschrift kunt krijgen als u het niet meer heeft. Nadat de akten 30 jaar op een kantoor zijn bewaard, kunnen de akten naar een centrale bewaarplaats. Na 75 jaar worden akten eigendom van het Koninkrijk, ze gaan naar het Rijksarchief. Testamenten gaan pas na 100 jaar naar het Rijksarchief. Op de website van de notaris:  www.notaris.nl kunt u kijken in het  OPVOLGERSARCHIEF als u wilt weten wie de opvolger van een bepaalde notaris is.

Zelf ga ik het wat rustiger aan doen. Ik blijf mijn akten beheren op mijn nieuwe adres:

Van Boshuizenstraat 12, 1083 BA Amsterdam. Ik neem nog maar beperkt nieuwe zaken aan. Mijn telefoonnummer, Postbusnummer  en Emailadres blijven hetzelfde.

 

Juni 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *