SP opent Meldpunt Wmo Hulpmiddelen

Huisarrest voor kwetsbare Amsterdammers dankzij Wmo leverancier
SP Amsterdam heeft een meldpunt geopend voor gehandicapte Amsterdammers die klachten hebben over hun leverancier voor Wmo hulpmiddelen. SP-raadslid Nelly Duijndam maakt zich ernstige zorgen over de slechte service: ‘Sommige mensen hebben gewoon huisarrest omdat hun rolstoel of scootmobiel kapot is. Dat kan écht niet en dat moet snel veranderen.’ De SP wil met het meldpunt in kaart brengen hoe groot het probleem is.

Vooral over leverancier Welzorg zijn veel klachten. Amsterdammers met een beperking en ouderen zijn aanhoudend de dupe van dit bedrijf. Monteurs komen niet op tijd of helemaal niet opdagen, vervangende onderdelen laten veel te lang op zich wachten, er zijn geen leenexemplaren beschikbaar en klachten worden niet serieus genomen. Ook de levertijd voor een nieuw hulpmiddelen is vaak veel te lang.

De gemeente heeft al maatregelen genomen tegen leverancier Welzorg door hen een cliëntenstop en een boete op te leggen. Maar het mag niet baten: het blijft bij beneden peil bij Welzorg. De SP springt met het meldpunt in de bres voor mensen die zich inmiddels machteloos voelen. ‘Zonder cruciale hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobiels, Canta’s en tilliften kunnen mensen met een beperking immers geen normaal leven leiden. Het is belangrijk dat de leveranciers dit snappen,’ zegt Nelly Duijndam.

Meldingen kunt u doorgeven via amsterdam.sp.nl/hulpmiddelen of via telefoonnummer (020) 552 34 30 (bereikbaar tijdens kantooruren). De SP neemt indien nodig contact met u op.

Reacties van gedupeerde Amsterdammers met een kapot Wmo hulpmiddel

  • ‘Bij bandenpech heb ik uren moeten wachten op een monteur uit Noord-Holland’
  • ‘Tegenwoordig heb je kijkmonteurs, belmonteur en maakmonteurs. Alleen de laatsten zijn nuttig’
  • ‘Het palletje waarmee het stuur beweegt was “dol”. Het duurde volgens de helpdesk 16 dagen om dat onderdeel te bestellen. Ik gaf aan dat ik 16 dagen geen mobiliteit wel erg veel vond’
  • ‘Je moet hemel en aarde bewegen voordat ze snappen dat je de scootmobiel nodig hebt om naar je werk te gaan’’
  • ‘Eindeloos gebeld voordat er überhaupt contact was’
  • ‘Ik kreeg het verkeerde kussen en lag een maand lang grotendeels op bed’
  • ‘Zonder duwondersteuning krijg ik mijn man van 100 kilo in een rolstoel van 70 kilo niet in beweging’
  • ‘Een rolstoel waarvan de rem stuk is: dan kun je niet in- of uitstappen’