Over het WoningNetspreekuur van !WOON

De voormalige Wijksteunpunten Wonen heten sinds dit jaar !WOON. Hier kan iedereen terecht met vragen over wonen. Het speciale WoningNetspreekuur is er voor mensen die een huurwoning zoeken. De spreekuren zijn er op drie verschillende locaties en worden bemand door enthousiaste vrijwilligers. De Westerpost ging langs bij het spreekuur in De Honingraat, waar bewonersadviseurs Petra, Hellen en Gülsum vertellen wat ze in de dagelijkse praktijk in Nieuw-West tegenkomen en wat er zo leuk is aan hun vrijwilligerswerk.

Door: Shirley Brandeis

Ze hebben ze al een tijdje niet op het spreekuur gezien. Wekelijks kwamen ze; moeder, vader en een dochter. Zouden ze een huis gevonden hebben? “Dat hoop je dan,” zegt Petra over deze vaste bezoekers van het spreekuur. Nog niet zo lang geleden zocht ze zelf een woning, en vrijwilligerswerk. “ Iets voor 1 keer per week.” Ze vond beiden: eerst het huis in Nieuw-West, daarna kwam de oproep van !WOON voorbij. Als ervaringsdeskundige weet ze hoe WoningNet, dat online het sociale woningaanbod van de woningbouwcorporaties in Amsterdam en regio presenteert, werkt. Hulp is vaak nodig, weet ze. “Niet iedereen maakt eenvoudig een profiel aan of de juiste zoekactie.”   Vrijwilligers als Petra zijn er ook om mensen wegwijs te maken in wat mogelijk is. Gulsüm: “Je kunt wel een vijfkamerwoning willen, maar dan moet je gezinsgrootte daarbij aansluiten. Dat soort dingen leggen wij uit: waar heb je recht op, wat kun je wensen, welke regels hebben de verschillende corporaties .”

Hellen, Gulsüm en Petra

Alles online
Antwoord op deze en andere vragen krijgt men tijdens het WoningNetspreekuur dat op drie locaties in Nieuw-West wordt gehouden: bij het Pluspunt in Geuzenveld, De Honingraat in Slotermeer en bij de openbare bibliotheek in Osdorp. Hellen is sinds 2010 betrokken. “Voor die tijd was er een tweewekelijks krantje voor woningzoekenden. Vanaf toen ging alles voortaan online. Terwijl niet iedereen digitaal vaardig is en zelfs niet iedereen een computer heeft!” Bij het WoningNetspreekuur kon men toen en nog steeds in enkele bezoeken een profiel aanmaken en wegwijs worden gemaakt op het internet. Hellen: “Maar dat bleek niet voldoende. Tegenwoordig zien we mensen soms wekelijks. Onze hulp blijft nodig. De doelgroep in dit stadsdeel is gewoon te kwetsbaar. Denk aan ouderen, mensen die niet goed Nederlands spreken. En dan alles wat erbij komt kijken: het volledig invullen van je profiel, alle voorrangsregels kennen, alles goed aanvinken.”

Dankbaar
Het is fijn om mensen te helpen, geven ze alle drie als reden om iedere week tijd vrij te maken voor het WoningNetspreekuur. Ze noemen het een niet al te grote druk op hun andere bezigheden, zoals een studie Organisatiewetenschappen in het geval van Gulsüm, dat ze combineert met een bijbaan in de supermarkt. “Hiervoor werkte ik als vrijwilliger bij het Jongerensteunpunt. Een andere doelgroep, een ander onderwerp, namelijk schulden. Nu help ik een andere groep met een andere vraag; mensen die een huis zoeken.” Hellen, voormalig reisleidster: “Mensen zijn ook heel dankbaar.” Ze herinnert zich de 84-jarige bewoonster op twee hoog zonder lift. Ze zocht naar een leeftijdbestendige woning, maar zonder computer is het lastig, beter gezegd onmogelijk zoeken. Hellen: “Je krijgt een mail als je een woning mag bezichtigen. Daar moet je binnen 24 uur op reageren. Als je dan 1 keer per week bij ons op het spreekuur komt om samen met ons je mail te checken, grijp je vaak mis.”

Hulp en tips
Elk inloopspreekuur hebben ze hun handen vol aan bewoners die een andere woning zoeken. Snel halen ze de mensen eruit die niet naar het WoningNetspreekuur maar naar het reguliere spreekuur moeten. Hellen: “Voor achterstallig onderhoud, dreigende dakloosheid en voor vragen over bijvoorbeeld stedelijke vernieuwing is er een ander spreekuur. Wij gaan alleen over vragen rondom WoningNet.” En binnen die randvoorwaarde kunnen ze veel advies geven en hulp bieden. Petra: “Zo adviseren we stellen om zich beiden in te schrijven bij WoningNet. In geval van scheiding voorkom je  dat een van de twee op straat staat.” Gulsüm: “We vertellen 65-plussers over de regeling ‘Van Hoog naar Laag’, waarbij men in sommige gevallen voorrang heeft in het eigen postcodegebied als je lager moeten wonen. Of over de regeling ‘Van Groot naar Beter’, waarbij je een groot huis verruilt voor een kleinere. Soms met behoud van huurprijs. Dat soort dingen mag je niet missen als woningzoekende!” Voor deze oudere doelgroep is er nog een service vanuit !WOON, de Wooncoach. Daarover volgende keer meer.

De WoningNetspreekuren zijn op dinsdag van 15:30 tot 17:00 uur aan de Slotermeerlaan 103 (De Honingraat), donderdag van  14:00 tot 15:30 uur aan de Albardakade 5-7 (Het Pluspunt) en op vrijdag van 10:00 tot 11:30 uur op het Osdorpplein 16 (OBA).

Deel dit bericht