Open brief aan het stadsbestuur: mag het?

Met ongeveer 148.000 bewoners is stadsdeel Nieuw-West het stadsdeel met de meeste Amsterdammers en groter dan bijvoorbeeld Maastricht. Met ongeveer 149 nationaliteiten is zij ook de wereld in het klein. Een prachtig stadsdeel om te wonen, werken, studeren en recreëren. Althans, als dat even mag van het GVB en het stadsbestuur. Mag het?

Ondanks de omvang en drukte van dit stadsdeel, staan bewoners en bezoekers steeds vaker in de kou vanwege het krimpend aanbod van het openbaar vervoer. De bewoners van de wijk Eendracht moesten in 2015 al het onderspit delven omdat de lus van bus 21 er uit werd gehaald. De strijdlust van de actiegroep ‘Bus 21 moet in Geuzenveld blijven’ en de brandbrief van politieke partijen in Nieuw-West heeft er niet in mogen resulteren dat de lus werd behouden. De wijk moet het sinds 2015 zonder openbaar vervoer doen en geen haan bij GVB die er naar kraait. Schandalig en ver onder maat. De bewoners, ondernemers en bezoekers van de wijk Eendracht willen graag bereikbaar zijn en blijven. Mag het?

Sinds kort is Nieuw-Sloten aan de beurt. Er is besloten om een snelle buslijn -Westtangent- in het leven te roepen zodat de reistijd voor gebruikers van het openbaar vervoer afneemt. Het moet straks 30 minuten duren om van station Sloterdijk naar Schiphol te reizen. Prima idee, doen! Het addertje onder het gras is echter dat er bushaltes vervallen, waaronder ook een bushalte in Nieuw-Sloten. Het gevolg daarvan is echter dat de afstand tot een bushalte straks hemelsbreed 800 meter wordt. Dat is haast onmogelijk voor ouderen om te lopen waardoor zij per definitie worden gedwongen om niet meer naar buiten te gaan. Om nog maar te zwijgen over de loopafstand in de winter.. De bewoners, ondernemers en bezoekers van Nieuw-Sloten willen graag bereikbaar zijn en blijven. Mag het?

Het idee om de groene middenberm op de Anderlechtlaan om te toveren in een strook asfalt is ongelofelijk stom. De berm met ongeveer 60 bomen schetst het typisch karakter van Nieuw-Sloten; groen, ruim en open. Daarmee is zij ook het visitekaartje van de wijk; mensen die de wijk in komen zien eerst de middenberm en worden groen verwelkomd. Het karakter van de wijk moet ruimte maken voor een paar seconde extra reistijdwinst. Totaal onredelijk en ongelofelijk dat iemand dit heeft kunnen bedenken. Bewoners, ondernemers en bezoekers van Nieuw-Sloten willen graag het groene karakter van hun prachtige wijk behouden. Mag het?

De Partij van de Arbeid in Nieuw-West zal aanstaande woensdag in de bestuurscommissie aandacht vragen voor de signalen van bezorgde bewoners. Wij vinden het onacceptabel dat wijken in Nieuw-West steeds vaker worden getroffen door beperkingen in het openbaar vervoer. Bovendien zullen er in 2025 zo’n 23 miljoen toeristen naar Amsterdam komen waardoor het steeds drukker wordt in de stad. Volgens cijfers was Nieuw-West koploper in Amsterdam met in 2015 een totaal aantal evenementen van meer dan 300. Het belang van goed openbaar vervoer wordt steeds groter. Onze bewoners, ondernemers en bezoekers verdienen het dan ook om bereikbaar te zijn en te blijven. Mag het?

Wij zijn in Nieuw-West op een creatieve manier bezig om een verbinding te maken tussen bereikbaarheid, duurzaamheid en werkgelegenheid. Het wordt tijd dat men met ons komt praten over hoe wij de bereikbaarheid van onze bewoners optimaal kunnen behouden. Kan het?

 

Namens de Partij van Arbeid Nieuw-West,

 

Münire Manisa (bestuurscommissielid PvdA Nieuw-West)