Op naar een gezonde leefomgeving

Serie

Overal om ons heen liggen de culinaire verleidingen op de loer. In Slotermeer slaan bewoners en ondernemers de handen ineen en kijken zij samen hoe de omgeving gezonder te maken. Bijvoorbeeld door als supermarkt je verantwoordelijkheid te nemen.

Met open armen ontvangt Jumbo-manager Francisco Garcia buurtbewoonster Madelon. Ze is een van de zogenoemde buurtnudgers, betrokken vrijwilligers die samen met het stadsdeel de buurt gezonder wil maken. Vandaag heeft Madelon posters, vlaggetjes en schorten mee. Eén telefoontje naar de Jumbo was voldoende voor Garcia om mee te willen werken aan het initiatief dat bij zoveel mogelijk winkeliers het besef en de slogan ‘Goed bezig’ promoot. “Dat mensen, kinderen ook, een ongezond product kopen, kun je niet tegenhouden,” vertelt de manager van de Jumbo op Plein ’40-‘45. “Maar iemand die voor een blikje Red Bull binnenkomt, kun je wel proberen te verleiden anders te kiezen. Door gezonde versnaperingen in het zicht te leggen bijvoorbeeld.”

Mandarijntje
“Fijn dat sommige winkels, zoals de Jumbo, goed nadenken over hun bijdrage aan een gezonde omgeving,” zegt Madelon. “Ik zie ook echt een verschil met enkele jaren geleden.” Garcia knikt. “Jumbo is goed bezig op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo bevatten onze seizoensaanbiedingen altijd groente en fruit, krijgen kinderen hier een mandarijntje mee en is er voor de medewerkers tijdens de lunch altijd vers fruit.”

Dolfijntje van kaas
Als supermarkt ondersteunt Jumbo graag initiatieven vanuit bewoners. De supermarkt sponsorde onlangs nog de bevrijdingsmaaltijd in Slotermeer en tijdens de gezondheidsmarkt op 17 juni op Plein ‘40-‘45 helpen supermarktmedewerkers mee bij de kraam van Madelon en collega’s. Gezonde traktaties is het thema. Madelon: “Dolfijnen van bananen, paddenstoelen van kaas en tomaat… Je kunt zoveel leuks, lekkers en gezonds maken om uit te delen!” Tijdens deze markt doen meer winkeliers en horeca-ondernemers op en rond het plein een gezonde duit in het zakje. Een speurtocht langs menigeen levert kinderen niet alleen een stempel maar in het geval van de Jumbo, ook een gezond cadeautje op: een zelfgetapt flesje jus d’orange.

 

Goed bezig!
Dat gezonde producten duurder zijn dan minder goedkope wil Jumbo-manager Garcia graag ook uit het collectieve bewustzijn krijgen. “Die associatie is er, maar klopt niet. Met een klein budget kun je prima gezond inkopen. Dat willen we ook, anders zouden we ons keurmerk duurzaamheid niet waard zijn. En bij duurzaamheid hoort gezonde voeding. Daarin kunnen wij als supermarkt iets betekenen. Daarom gebruiken we ook graag de posters, vlaggetjes en schorten met ‘Goed bezig’ erop!”

 

Na overdracht van al deze spulletjes die de komende tijd de supermarkt zullen sieren vat Madelon het enthousiast samen. “Het kan dus wel, denk ik als ik zo rondloop in de buurt. Het kan dus wel om je klanten aan te moedigen een gezonde keuze te maken. Als meer winkeliers meedoen kunnen we de gezonde boodschap krachtig neerzetten naar onze medebewoners. En dat gaan we ook laten zien op zondag 17 juni tijdens de Amsterdam Blend Market!”

Dit is het derde artikel in een serie van vijf verhalen over de buurtnudgers en hun doel om de leefomgeving gezonder te maken. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Cecile Boer buurtmanager ‘Zo blijven wij gezond’ in Geuzenveld en Slotermeer, via cecile.boer@amsterdam.nl. Wilt u meer informatie over de Blend Market kijk dan op www.amsterdamblendmarket.nl/agenda.

gezond leven eerder artikel