Ontspannen sporten: Tai Chi

Misschien heeft u zichzelf wel een afgevraagd wat er gebeurd, wanneer u in een park of op het strand groepjes mensen in slow motion Kung Fu-achtige bewegingen ziet doen. Deze mensen doen dit om hun eigen gezondheid, fysiek en mentaal, te ondersteunen, dit noemt men Tai Chi. Een eeuwenoude bewegingsleer  welke in de moderne wetenschap steeds meer de credits krijgt die het verdiend.

tai chiDe Badhoevedorpse  School van de 13 technieken KEN begint een nieuw seizoen in de Gymzaal van Het Bovenland aan de Akersluis 1 in Amsterdam Oud Sloten op maandag of woensdagavond. Deze cursus wordt gegeven door Roy J.J. van den Bergh, rijksgediplomeerd leraar Martial Arts met als specialisatie de discipline Tai Chi Chuan.

Het belangrijkste bij Tai Chi Chuan of Tai Chi training is ontspanning die bij het uitvoeren van de vorm tot uiting komt. De vorm die hier  word gegeven is de Korte (Yang) vorm 60 houdingen voor beginners. De vorm is een serie van bewegingen/houdingen (die vaak geënt zijn op die van dieren en op elementen vanuit de natuur), die traag (slowmotion) zonder onderbrekingen (flow) en zo ontspannen (relaxed) mogelijk in eerste instantie worden uitgevoerd. Iedere leerling leert stapsgewijs de bewegingen / houdingen van de vorm met individuele aanwijzingen en correcties.

Het is een veelzijdig systeem van bewegingstechnieken en ademhalings- en meditatieve oefeningen. Tijdens het oefenen hiervan worden én lichaam én geest getraind. Het zenuwstelsel wordt geintensiveerd. Een betere lichaamshouding en bloedsomloop, kalmere ademhaling en meer flexibiliteit ontstaan, tegelijkertijd kunnen zelfvertrouwen, innerlijke rust, doortastendheid en concentratievermogen groeien.

Chi Kung

Chi Kung is een duizenden jaren oude discipline waarbij de algemene gezondheid en gericht specifieke kwalen, cq. organen worden versterkt door simpele oefeningen.

In deze chinese leer, gericht op het in balans brengen van de geestelijke en lichamelijke energie, staat de ademhaling centraal.

Ts`an pao pao (Rug Chi Kung)

Ts`an pao pao zijn 8 verschillende, maar simpele oefeningen waarbij de diepe ademhaling en rug/schouder/nek  centraal staan. De wervelkolom is het fundament van alle bewegingen.Een sterke/getrainde rug is essentieel voor het algemene welzijn. Doorstroming van energie door je ruggengraat gaat gepaart met het soepel maken van je spieren en pezen in je rug/schouders/nek waardoor je je energieker voelt.

Voor informatie en inschrijving: 020-6596914 of via de website: www.taichitrainen.nl of www.rugchikung.nl