Oefenen voor de Mokumse vrouwenloop

Nieuw-West – Vrijwel dagelijks lopen er in de verschillende wijken van ons stadsdeel kleinere en grotere groepjes vrouwen. Aangemoedigd door een trainster banen zij vastberaden hun weg richting en langs Sloterplas. Af en toe stoppen ze om twintig keer door de knieën te gaan en de armen links en rechts hoog de lucht in te gooien. Hier wordt getraind voor de Mokumse Vrouwenloop van zondag 6 maart. De Westerpost liep een keertje mee.

Shirley Brandeis

Appels plukken

Fatima wandelt al anderhalf jaar en altijd in een groep. Habiba loopt ook liever met anderen samen. “In je eentje lopen is saai. Als je met meer bent, vliegt de tijd voorbij.” In groepsverband zetten de meeste dames hun betere beentje voor. Zeker als de trainster – op deze donderdagochtend is dat Drifa – de warming up voordoet (“Hup, wiegen met die heupen!”) en ook onderweg de moed bij iedereen erin houdt. Af en toe is er een extra oefening: om en om zwaaien de armen omhoog, terwijl de handen denkbeeldige appels plukken. Of olijven, giechelen een paar vrouwen. Het maakt Drifa niet uit, als ze maar los komen, letterlijk.

Door weer en wind wordt er getraind

Door weer en wind wordt er getraind

Piekeren
Hanneke de Boer loopt dit keer mee. Ze is buurtsportcoach bij SEZO, de organisatie voor maatschappelijke dienstverlening in Nieuw-West, en coördineert vanuit vrouwencentrum  Vrouw en Vaart in Osdorp de looptrainingen. Hanneke werft deelnemers, maar ook de trainsters. Zoals Fatima, vandaag deelneemster in de groep, maar op een andere dag traint ze vanuit het Huis van de Wijk in haar buurt een eigen groep mentaal en fysiek. Mentaal ja, want lopen is ook goed voor de geest. “In je eentje ga je piekeren,” zegt de een. “Je kunt tijdens het lopen van alles bespreken met elkaar,” zegt de ander. En dat is echt ‘van alles’. Van de goede schoolprestaties van de jongste en de rijst die deze week in de aanbieding is tot aan de pijn in de knieën die weer opspeelt, het te hoge suikergehalte door de diabetes of groter geestelijk leed. Drifa: “Soms worden de gesprekken best emotioneel. Maar dat is alleen maar goed. Ik stel mezelf ook heel erg open, in de hoop dat de anderen dat ook doen.”

Gewone kleding
Fijn vinden de vrouwen ook het tempo – langzamer voor de een, sneller voor de ander – en dat er, behalve goede sportschoenen, geen strakke pakjes of hippe outfits nodig zijn voor hun sportmoment. Het overgewicht gaan ze graag te lijf, maar liever in ‘gewone’ kleding. En ook de vrijblijvendheid stemt hen goed, al zegt er zelden iemand af. Drifa: “We houden elkaar op de been.” Na afloop is er, dit keer in het start- en eindpunt aan de Willinklaan, nog een aerobicles van de trainster, die de twee uren samen aangrijpt om ook het taalgebruik en het geheugen van de deelnemers te trainen. Soms is er een voorlichtingsmoment over gezonde zaken (voeding, sport) en maatschappelijke zaken (zoals: hoe vraag je een DigiD aan?). Het is een alles-in-één-pakket voor lijf en leden. Met voor nu een concreet doel: de Mokumse Vrouwenloop op de eerste zondag in maart. Hanneke: “Vanuit Be Interactive hebben we nu tien loopgroepen in Nieuw-West. We hopen dat heel veel van deze vrouwen mee gaan doen op 6 maart!”

Aanmelden loopgroep
Er wordt ook na de Mokumse Vrouwenloop het hele jaar door gezamenlijk gelopen. Voor informatie over dagen, tijden en startlocaties van de loopgroepen van Vrouw en Vaart kunt u contact opnemen met Hanneke de Boer via 06-42589045 en H.deBoer@sezo.nl.

Aanmelden Mokumse Vrouwenloop
De Mokumse Vrouwenloop is er voor alle vrouwen uit Amsterdam en wordt voor de achtste keer georganiseerd door atletiekvereniging AAC en Vrouw en Vaart. Startpunt: de atletiekbaan van AAC aan de Willinklaan in Osdorp. Inschrijven voor de wandeltocht (7.5 km), voor het hardlopen (2.5, 5 en 7.5 km) en/of de moeder/kind-run (400 meter) kan via www.mokumsevrouwenloop.nl.