Nissan terug in LMP1-klasse op Le Mans met GT-R LM NISMO

30% startveld met Nissan-krachtbron

Amsterdam, 10 juni 2015 – Op 13 juni om 15.00 uur is het zover! Dan start Nissan weer in de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans. Drie Nissans GT-R LM NISMO komen uit in de LMP1-klasse. De auto’s zijn van een radicaal ander concept met voorwielaandrijving en een voorin geplaatste motor. Het rijdersteam bestaat uit coureurs die afkomstig zijn uit de Formule 1, diverse GT-kampioenschappen en Nissans eigen GT Academy.

De Nissan GT-R LM NISMO met startnummer 23 wordt bestuurd door voormalig Formule 1-coureur Max Chilton (Groot-Brittannië), GT Academy-winnaar en GP3-coureur Jann Mardenborough (Groot-Brittannië) en ervaren sportscarracer Olivier Pla (Frankrijk).

“Het is geweldig om deel uit te maken van een fabrieksteam dat naar Le Mans komt met zo’n radicaal concept en design”, zegt Chilton. “Ik denk dat iedereen het waardeert dat Nissan dit probeert en dat wij op termijn kunnen aantonen dat de 24 uur van Le Mans misschien niet altijd op de juiste wijze is gereden. De trekkracht is fenomenaal. Er is meer tractie dan bij welke andere raceauto ik ooit heb gereden. Ik had ook niet verwacht dat het rijgedrag zo weinig zou afwijken van dat van een achterwielaandrijver. Het gaat vooral om details.” In de auto met startnummer 22 rijden Le Mans LMP2-winnaar Harry Tincknell (Groot-Brittannië), Nissan GT-kopstuk Alex Buncombe (Groot Brittannië) en NISMO’s meest ervaren coureur Michael Krumm (Duitsland).

“Ik race al 16 jaar voor Nissan NISMO. Ik maakte deel uit van het team dat in 1998 en 1999 uitkwam in de hoogste klasse op Le Mans. Het was in die beginjaren genieten bij Nissan”, stelt Krumm. “Het betekent veel voor mij dat ik de mogelijkheid heb om de onvoltooide klus van toen alsnog te klaren. Ik vind het een hele eer dat ik ook een bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van de GT-R LM NISMO en dat ik deel uitmaak van dit team. Aanvankelijk dacht ik dat het team compleet de weg kwijt was, totdat ik de racesimulaties zag en tekst en uitleg kreeg van Ben Bowlby en Ricardo Divila. Vanaf dat moment was ik helemaal weg van het concept. De tractie en aerodynamica zijn waanzinnig indrukwekkend. De luchtweerstand is erg laag. De auto blijft maar gaan op de rechte stukken! Ik hou van de motor. Het is echt een zeer fijne turbokrachtbron met een verbluffend koppel. Ten opzichte van andere auto’s zijn we op verschillende delen van het circuit sneller of langzamer. Het wordt dus heel interessant. Ik denk dat de voorwielaandrijving ons een aantal belangwekkende voordelen biedt, bijvoorbeeld op een natte baan.”

De derde Nissan met startnummer 21 zal alleen op Le Mans aan de start verschijnen. Deze auto is uitgevoerd in de kleuren van de Nissan R90CK die 25 jaar geleden op Le Mans de polepositie pakte. De historische uitdossing in de kleuren blauw, wit en rood blijkt een hit bij racefans. De huidige Super GT-kampioen Tsugio Matsuda (Japan), de eerste GT Academy-winnaar en Super GT500-coureur Lucas Ordonez (Spanje) en de eerste winnaar van de GT Academy Russia, Mark Shulzhitskiy (Rusland) rijden met deze nu al iconische auto. “Top hoe Nissan met de GT-R LM NISMO een andere weg kiest dan de overige teams”, zegt Ordonez. “Dat is goed voor de fans en goed voor de sport. Qua prestaties blinkt de auto uit met motorvermogen en topsnelheid. Het is anders rijden, waardoor je even moeite moet doen om de auto te leren kennen en je aan de wegligging aan te passen. Door onderlinge samenwerking tussen de rijders halen we het beste uit onszelf en de auto.”

De Nissan GT-R LM NISMO is nog niet geheel uitgerijpt. In november 2014 maakte hij zijn eerste meters op het circuit. Bij elke test is daarna progressie geboekt, ook nog tijdens de officiële testdag voor Le Mans afgelopen weekeinde. Dat was zijn publieksdebuut. De drie Nissans GT-R LM NISMO legden op die testdag samen meer dan 1.500 kilometer af, waarbij nauwkeurige data zijn verzameld voor verdere verfijning. De drie bolides zijn 10 juni weer op Le Mans voor de vrije training, die begint om 16.00 uur. De kwalificatie verloopt via drie sessies op respectievelijk woensdag- en donderdagavond, voordat de 83ste 24 uur van Le Mans op zaterdag 13 juni om 15.00 uur van start gaat.

Nissan hofleverancier van motoren
In de LMP2-klasse zegevierden de afgelopen vier jaar raceauto’s met Nissan-motoren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de door NISMO getunede Nissan VK45DE V8-motor andermaal favoriet is bij de LMP2-teams. Maar liefst 14 van de 19 auto’s in deze klasse hebben een Nissan-krachtbron. Samen met de drie Nissans GT-R LM NISMO met de vermaarde V6 turbomotoren betekent het dat 30% van het totale deelnemersveld wordt aangedreven door een Nissan-motor.