NIEUW: Van Eesterenmuseum aan de Sloterplas

Geel was de kleur tijdens de officiële start van de bouw van het nieuwe Van Eesterenmuseum afgelopen vrijdag. Geel waren de regenjassen, de shawls, enkele sokken, een stropdas, een petje, een paaskuikentje, een paraplu… De aanwezigen hadden erg hun best gedaan om een niet gangbare kleur in de kledingkast toch mee te brengen. Mooi, want het bouwbord dat deze middag werd onthuld was ook geel. Herfst 2017 zal het allemaal af zijn, was daarop te lezen; het paviljoen in de stijl die Westelijke Tuinstedenontwerper Cornelis van Eesteren (1897–1988) vast mooi had gevonden. “Hij had dit zeker allemaal toegejuicht,” sprak dagelijks bestuurder Ronald Mauer. De kenners knikten mee. Van Eesteren had op deze plek – aan de noordkant van de Sloterplas, tussen café en jachthaven in – een paviljoen bedacht. Een nooit uitgevoerd plan was het, tot nu toe dus. En dan wordt het meteen ook een Van Eesterenmuseum! In 2010 geopend aan de Burgemeester De Vlugtlaan, nu centraler gepland in het gebied waar het allemaal om draait: Nieuw-West. Hier aan de plas is het museum meer zichtbaar, heeft het meer ruimte voor exposities, debat, workshops en ontmoeting .

Met de klok mee, vanaf links boven: Ronald Mauer, Noud de Vreeze, jonge bezoeker met geel petje en de groepsfoto met de vijf touwtrekkers

Het biedt er ook kansen voor meer educatiemogelijkheden, voor horeca, een museumwinkel en een openbare tuin. Er wordt al gewerkt aan een beeldenroute met beelden uit de begintijd van de Westelijke Tuinsteden. Het hele plan werd ook toegejuicht en financieel ondersteund door Stadgenoot (dat officieel geen musea mag sponsoren, maar een uitweg vond door het Stimuleringsfonds voor de Volkshuisvesting te verzekeren dat het bijdraagt aan het woongenot van de huurders, die dan ook bij elke nieuwe tentoonstelling gratis toegang krijgen) en door het stadsdeel, dat jaren geleden al in een visie vastlegde meer ‘juiste reuring’ aan de Noordzijde van de Sloterplas te willen. En die juiste reuring is naast een nieuw café op de plek van het vertrouwde Oostoever nu dus ook een paviljoen, gebouwd volgens de principes van de wederopbouwperiode: sober, doelmatig, uitnodigend en transparant. Het ontwerp voor het paviljoen is van Korteknie Stuhlmacher Architecten. Zij bedachten, geïnspireerd door paviljoenbouw uit de jaren ‘50 en ‘60 , een eenvoudig houten Van Eesterenpaviljoen met veel glas. Het is donker van kleur zodat het niet helemaal verdwijnt in de parkachtige omgeving van het (zoals officieel genaamd) Bastion West aan de noordzijde van de Sloterplas. Mauer: “In gedachten zag Van Eesteren eind jaren dertig hier Amsterdammers flaneren over de promenade.

Hij had er vast graag met zijn vrouw geflaneerd.” Stadsdeeldichter Hugo Hoes rijmde voor de gelegenheid: “Iedereen die langer woont in Nieuw-West/ Maalt niet om klanken van gehei of geboor/ Die hoort toekomstmuziek en denkt mij best/ laat maar klinken, wij moeten door/ Grondwerk, hamers, heien, een heel orkest/ Stilstand daar is hier tijd noch ruimte voor.” En toen trokken vijf mensen het doek van het bouwbord: museumdirecteur Anouk de Wit (gele handschoenen, gele shawl en gele sokken), museumbestuurder Noud de Vreeze (geel overhemd), stadsdeelbestuurders Ronald Mauer (gele stropdag, geel kuikentje) en Achmed Baadoud en Stadgenoots Gerard Anderiesen (beide met een subtiel geel speldje, maar dat telde ook).

In de Westerpost leest u komende tijd wekelijks hoe het met het nieuwe Van Eesterenmuseum gaat. Zie www.facebook.com/dewesterpost voor meer foto’s en filmpjes.

Tekst en foto’s: Shirley Brandeis