Nieuw: MeerWaarde CoronaPunt

voor inwoners en organisaties in Haarlemmermeer

MeerWaarde, de welzijnsorganisatie in Haarlemmermeer, ontwikkelt in hoog tempo nieuwe diensten en biedt bestaande activiteiten in een ander jasje. De vier PlusPunten, de spreekuren van de VrijwilligersCentrale Haarlemmermeer en andere vaste ontmoetingsplekken zijn vanwege het coronavirus telefonisch en digitaal bereikbaar.

De organisatie verleent haar diensten nu anders, blijft goed bereikbaar en is nog steeds dichtbij. Vorige week is de speciale telefoonlijn MeerWaarde CoronaPunt geopend voor inwoners en organisaties met vragen en zorgen.

Toch dichtbij
Het sociaal werk heeft deze weken al nieuwe diensten ontwikkeld en blijft dat de komende dagen doen. Het accent ligt daarbij op preventie en presentie op afstand en toch dichtbij. Een dreigend isolement van ouderen en kwetsbare personen moet worden voorkomen. Al het spontane vrijwilligersaanbod moet bovendien goed ‘gematcht’ worden. Het jongerenwerk is meer op straat voor bewustwording bij de jeugd en om te praten over de gevolgen van het virus.

MeerWaarde CoronaPunt

Het nieuwe MeerWaarde CoronaPunt biedt in deze tijd telefonische hulp en verwijzing voor inwoners, vrijwilligers en professionals. Het CoronaPunt is ingericht voor diverse vragen en zorgen die de coronacrisis kan oproepen. Medewerkers staan de bellers te woord. Het MeerWaarde CoronaPunt 023 – 30 34 100 is er voor inwoners en organisaties in Haarlemmermeer.

 

Sociaal werkers en sociaal makelaars benaderen actief ‘bekende’ inwoners, via telefoon, Whatsapp, e-mail, beeldbellen, een brief of een kaartje. Dat zijn vooral mensen die bij MeerWaarde bekend zijn en die alleen wonen. Zo worden er contactmomenten gecreëerd en kunnen mensen even hun zorgen kwijt of gewoon een praatje maken. Medewerkers zijn ook alert op signalen of er zorg, ondersteuning of gewoon even een praktische behoefte is aan een boodschap. Als dat zo is, dan betrekt de organisatie iemand die de ondersteuning kan leveren.

Present in de kernen en wijken

Jongerenwerkers van MeerWaarde zijn nu extra present in de buurt. Er hangen nog groepjes jongeren rond. Ze zijn zich soms onvoldoende bewust van de gezondheidsrisico’s of van welk gevoel dit ‘rondhangen’ oproept bij anderen. Sommige jongeren zijn verveeld of vervelend. Jongerenwerker Simone Duin: “We nemen de fysieke afstand in acht en gaan dan met de jeugd in gesprek. Zo proberen we alles in goede banen te leiden. Ook werken we nu nog meer online. Bijvoorbeeld voor eenzame jongeren. We ontmoeten jongeren op sociale media en houden zo een vinger aan de pols. En dagen ze uit om hun talenten online te tonen. We stimuleren de jongeren om zelf hun kansen te benutten!”

MeerWaarde stimuleert en faciliteert digitaal contact met ouderen en kwetsbare inwoners; om een praatje te maken, op afstand hulp te bieden en nieuwe verbindingen te leggen. MeerWaarde stemt af met diverse samenwerkingspartners, om dubbel werk te voorkomen en te zorgen dat er geen gaten vallen.

Spanningen thuis of met de buren

Er is bezorgdheid over de leefbaarheid in buurten en wijken. Als mensen lang binnen zitten, kunnen spanningen in huis of tussen buren oplopen. Manager Monique Kuik: “Juist nu we vooral thuis zijn, thuis werken en zelf thuisonderwijs geven aan de kinderen. Of juist als je alleen bent. We hebben meer dan ooit te maken met onze buren. Met meer kansen op irritaties, onbegrip of een conflict. De inzet met vrijwillige bemiddelaars is nu niet mogelijk. MeerWaarde BuurtBemiddeling blijft wel telefonisch en per e-mail bereikbaar.“ Bel voor een luisterend oor, tips, advies en ondersteuning met 023 – 569 88 83 (tot 14:00 uur).