Magistrale muzikale ode aan slapstick



De mannen van de Wëreldbänd slaan hun vleugels uit, hun show Släpstick is nationaal én internationaal een groot succes. Na een uitverkocht optreden vorig jaar en meerdere optredens in het buitenland keren ze vrijdag 23 november terug in De Meervaart

Afgelopen maand staken ze wederom Het Kanaal over voor een aantal shows tijdens het Canterbury Festival. Dat hun humor geen grenzen kent blijkt uit de vele enthousiaste publieksreacties (van 4 tot 94 jaar oud!) en staande ovaties. Het buitenland ligt daarmee open voor de vijf muzikale cowboys die in Släpstick een verrassende ode brengen aan een bijna vergeten kunstvorm: slapstick.

De opmars van de Wëreldbänd is niet te stuiten. Niet alleen oogstten ze voor hun show Släpstick in Nederland een ware sterrenregen, ook op het jaarlijkse theaterfestival in Edinburgh, vorig jaar een maand stonden, gooiden ze hoge ogen. Ze sleepten zelfs een prestigieuze Spirit of the Fringe Award in de wacht.

Ontsporende scènes

In een kleine twee uur komt een keur aan acts, scènes, grappen en muzikale virtuositeit langs. Een eerbetoon aan grote muzikale komieken: van de middeleeuwse troubadour tot aan Spike Jones, van de Marx Brothers tot aan Mini & Maxi. Ontsporende scènes met een twist, waar het vakmanschap vanaf spat.

Rogier Bosman, één van de oprichters van de Wëreldbänd, vertelt: “Wij zijn van oorsprong muzikanten, dus veel van onze scènes ontstaan vanuit de muziek. Omdat we met zijn vijven zijn, heeft ieder van ons zijn eigen kracht en invalshoek. De een is grappiger, de ander soms wat serieuzer of juist dromeriger. Maar voor ons is humor het belangrijkste.”

De setting in Släpstick is die van een smaakvolle, rokerige nachtclub uit de jaren twintig. “Het is gebaseerd op het kermis- en het circusgevoel dat je je ogen uitkijkt. Achter elke hoek zit weer iemand die iets geks, raars of grappigs doet”, legt Bosman uit. “Zo wilden wij Släpstick ook vormgeven.”

Precisie

Het is alsof met Släpstick alles op zijn plek valt. De theatermakers snuffelden aan het circus in de twee keer dat ze meededen aan ‘Cirque Stiletto’ met respectievelijk Ellen ten Damme en Karin Bloemen als leading ladies. Het bleek dat de Wëreldbänd veel gemeen had met de circusartiesten die ook in die shows optraden. Qua manier van werken en nadenken over een act. Wat die manier is? Bosman: “De precisie. Het publiek denkt vaak dat we staan te improviseren, maar onze show is tot op de honderdste seconde vastgelegd. Anders gaat het mis. Als je een instrument gooit en niemand vangt het… Dat is bij circusartiesten hetzelfde. Ze zijn heel precies en oefenen net zo lang totdat het lukt. Ook de dingen die eigenlijk niet zouden moeten lukken.”

De mannen van de Wëreldbänd zoeken in Släpstick meer dan ooit de lol op, met gebruikmaking van het grote arsenaal aan instrumenten dat de mannen ook nog beheersen. Want bij de Wëreldbänd is het de sport om altijd alles anders te doen dan anders. Bosman: “Dat is onze ambitie. Op alle vlakken.” Vermoeiend? “Soms wel, ja.” Bosman lacht. “Wij willen dingen nou eenmaal graag anders invullen dan traditioneel gebeurt. Er zit geen enkele boodschap in Släpstick. We hopen alleen dat mensen keihard moeten lachen.”

De laatste kaarten voor het optreden 23 november in De Meervaart zijn beschikbaar via www.meervaart.nl