Magistrale muzikale ode aan slapstick


De mannen van de Wëreldbänd slaan hun vleugels uit, hun show Släpstick is nationaal én internationaal een groot succes. Na een uitverkocht optreden vorig jaar en meerdere optredens in het buitenland keren ze vrijdag 23 november terug in De Meervaart

Afgelopen maand staken ze wederom Het Kanaal over voor een aantal
shows tijdens het Canterbury Festival. Dat hun humor geen grenzen kent blijkt uit
de vele enthousiaste publieksreacties (van 4 tot 94 jaar oud!) en staande
ovaties. Het buitenland ligt daarmee open voor de vijf muzikale cowboys die in Släpstick een verrassende ode brengen
aan een bijna vergeten kunstvorm: slapstick.

De opmars van de Wëreldbänd is niet te stuiten. Niet alleen
oogstten ze voor hun show Släpstick
in Nederland een ware sterrenregen, ook op het jaarlijkse theaterfestival in
Edinburgh, vorig jaar een maand stonden, gooiden ze hoge ogen. Ze sleepten
zelfs een prestigieuze Spirit of the Fringe Award in de wacht.

Ontsporende scènes

In een kleine twee uur komt een keur aan acts, scènes,
grappen en muzikale virtuositeit langs. Een eerbetoon aan grote muzikale
komieken: van de middeleeuwse troubadour tot aan Spike Jones, van de Marx
Brothers tot aan Mini & Maxi. Ontsporende scènes met een twist, waar het
vakmanschap vanaf spat.

Rogier Bosman, één van de oprichters van de Wëreldbänd,
vertelt: “Wij zijn van oorsprong muzikanten, dus veel van onze scènes ontstaan
vanuit de muziek. Omdat we met zijn vijven zijn, heeft ieder van ons zijn eigen
kracht en invalshoek. De een is grappiger, de ander soms wat serieuzer of juist
dromeriger. Maar voor ons is humor het belangrijkste.”

De setting in Släpstick
is die van een smaakvolle, rokerige nachtclub uit de jaren twintig. “Het is
gebaseerd op het kermis- en het circusgevoel dat je je ogen uitkijkt. Achter
elke hoek zit weer iemand die iets geks, raars of grappigs doet”, legt Bosman
uit. “Zo wilden wij Släpstick ook
vormgeven.”

Precisie

Het is alsof met Släpstick
alles op zijn plek valt. De theatermakers snuffelden aan het circus in de
twee keer dat ze meededen aan ‘Cirque Stiletto’ met respectievelijk Ellen ten
Damme en Karin Bloemen als leading ladies.
Het bleek dat de Wëreldbänd veel gemeen had met de circusartiesten die ook in
die shows optraden. Qua manier van werken en nadenken over een act. Wat die
manier is? Bosman: “De precisie. Het publiek denkt vaak dat we staan te
improviseren, maar onze show is tot op de honderdste seconde vastgelegd. Anders
gaat het mis. Als je een instrument gooit en niemand vangt het… Dat is bij
circusartiesten hetzelfde. Ze zijn heel precies en oefenen net zo lang totdat
het lukt. Ook de dingen die eigenlijk niet zouden moeten lukken.”

De mannen van de Wëreldbänd zoeken in Släpstick meer dan ooit de lol op, met gebruikmaking van het grote
arsenaal aan instrumenten dat de mannen ook nog beheersen. Want bij de Wëreldbänd
is het de sport om altijd alles anders te doen dan anders. Bosman: “Dat is onze
ambitie. Op alle vlakken.” Vermoeiend? “Soms wel, ja.” Bosman lacht. “Wij
willen dingen nou eenmaal graag anders invullen dan traditioneel gebeurt. Er
zit geen enkele boodschap in Släpstick.
We hopen alleen dat mensen keihard moeten lachen.”

De laatste kaarten voor het optreden 23 november in De
Meervaart zijn beschikbaar via www.meervaart.nl