“Leerproblemen? Samen lossen wij het op”

Buro Leerhulp helpt dyslexie overwinnen

Amsterdam. “Ja, we zijn verhuisd: van de Kinderdijkstraat naar de Argonautenstraat. Waarom? We zochten meer ruimte, want we zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. We zijn per 1 januari 2013 zelfs erkend als een kwaliteitsinstituut voor dyslexie en werken nu onder het KD keurmerk. Daar zijn we trots op.”

 

Anja Maas

Hetty van Roozendaal is directeur van Buro Leerhulp, waar psychologen en dyslexiespecialisten samenwerken om kinderen te helpen hun lees- en spellingsmoeilijkheden te overwinnen. “We zijn op weg naar ons 20-jarig bestaan. Maar voordat u gaat zeggen dat we volgens de nieuwste spellingsregels Bureau Leerhulp moeten heten in plaats van Buro, wil ik de schrijfwijze van onze bedrijfsnaam even verklaren. Tijdens de oprichting hadden we in Nederland nog de voorkeurspelling. Je mocht kiezen en wij kozen toen voor ‘Buro’. Met die schrijfwijze zijn we bekend geworden en daarom handhaven we onze doopnaam.”

Vroege diagnose

Het gesprekje vindt plaats in december, aan de vooravond van het Groot Dictee der Nederlandse Taal, een moment waarop steeds blijkt dat anno nu foutloos Nederlands schrijven voor bijna niemand is weggelegd. Nu hoeft dat ook niet. De valkuilen van Het Groot Dictee komen in de dagelijkse praktijk nauwelijks voor. Maar ook daar blijkt regelmatig hoe moeilijk het is correct Nederlands te schrijven. Hetty van Roozendaal: “Die moeilijkheid wordt nog eens versterkt als er sprake is van een leesprobleem. Maar veel leesproblemen zijn op te lossen. Buro Leerhulp is daarvoor nu een officieel erkende behandelaar.

Een leesprobleem, vaak als symptoom van dyslexie, komt in beeld op de basisschool. En hoe eerder de diagnose kan worden gesteld en een leerling kan worden behandeld hoe beter. Laat ik duidelijk zijn, dyslexie gaat niet over. Wel kun je leren er succesvol mee om te gaan. Als de eerste problemen zich voordoen, zegt de school vaak: even afwachten. Het gaat misschien wel weg met langer en beter oefenen. Bij echte dyslexie lukt dat niet. Integendeel. Door de druk te vergroten raakt het kind gefrustreerd en gaat het compensatiegedrag ontwikkelen. Daardoor wordt de oorzaak, de dyslexie, vertroebeld.”

Doelgroep van Buro Leerhulp is dan ook vooral de basisschoolleerling. Omdat er sprake is van een ‘medisch getint disfunctioneren’, kunnen ouders van dyslectische kinderen voor de behandelingskosten meestal een beroep doen op de zorgverzekering. “Daarop is ook de vergoeding afgestemd: tot de leeftijd van 13 jaar, dus totdat het kind is aangeland in de brugklas.

Dat betekent overigens niet dat we geen leerlingen en studenten helpen in het voortgezet en hoger onderwijs. Het komt zelfs voor dat we volwassenen helpen. Ook bij een diagnose op oudere leeftijd kun je leren omgaan met leesproblemen. En dan gaat er vaak een wereld open.”

 

HOS-methode

Buro Leerhulp hanteert de HOS-methode, een eigen concept, dat door toekenning van het KD- keurmerk nu officieel is erkend. ”HOS betekent Horen, Ordenen, Schrijven. We hebben de methode opgezet in nauwe samenwerking met de Universiteit van Leuven. Centraal staat de fonologie, oftewel klankgerichtheid. De kinderen leren klanken koppelen aan lettergrepen. En via die lettergrepen kunnen ze dan woorden gaan vormen.”

Spellingsproblemen zoals: Is De brand is geblust met een t of een d  of ben ik  gestresst of gestressd? Of misschien toch gestrest? worden opgelost volgens een door Buro Leerhulp ontwikkeld systeem en de aloude regels van  ’t Kofschip.

‘t Kofschip is tevens de uiterst toepasselijke naam van een zeilschip dat Buro Leerhulp beschikbaar heeft van Nautiek Vaaropleidingen voor een speciale bijspijkerweek voor kinderen met leesmoeilijkheden. De boot ligt in het Binnen IJ en het team van Hetty van Roozendaal biedt leerlingen tijdens de zomervakantie van 5-9 augustus een uniek programma: ’s morgens taal, ’s middags zeilen. “Met deze combinatie van inspanning en ontspanning bereik je de beste resultaten. En wees niet bang, zeilervaring is niet nodig. De kinderen leren de eerste beginselen van het zeilen, dus dienen we ook nog een sportief doel. Overigens vragen we wel betrokkenheid van de ouders. Van ieder kind worden bij de intake de specifieke problemen in kaart gebracht. Deze individuele informatie over hun kind geven we na de bijspijkerweek mee aan de ouders, zodat ze thuis de nodige ondersteuning kunnen geven.”

Hetty van Roozendaal vervolgt: “Juist die zeilweek heeft zijn waarde bewezen, want alle deelnemers hebben het zelfde probleem: moeite met goed lezen. Je bent niet, zoals in de klas, die ene met dyslexie. Je bent een van de velen. Je merkt dat je niet dom bent, maar gewoon dyslectisch. En dat maakt ermee leren omgaan een stuk makkelijker. Buro Leerhulp legt niet alleen de basis voor goed lezen en spellen, maar ook voor een goed tekstbegrip. Dat is essentieel als je verder studeert. Dan ervaar je dat ook voor mensen met dyslexie de weg naar HBO en universiteit open ligt. Daar hebben we op Buro Leerhulp al veel voorbeelden van gezien.”

 

Verdere info: www.buroleerhulp.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *