Leerlingen Calandlyceum presenteren oplossingen voor plan Nederlandse berg

Amira Azani (links op de foto) staat bij de maquette die ze met klasgenoten Jason Lam en Jasper van Blaaderen bouwde voor het project Die Berg Komt Er. Amira, Jason en Jasper zijn leerlingen van het Technasium van het Calandlyceum. De 4 vwo-leerlingen hebben onderzoek gedaan naar de vraag hoe er in Nederland op milieuvriendelijke wijze een berg gebouwd kan worden.

Die berg is een idee van journalist Thijs Westerveld. Hij dagdroomde over een Nederlandse berg, waarop gesport, gerecreëerd en misschien wel geleefd kon worden. Met dat idee gingen allerlei knappe koppen aan de haal. Frank Dijkstra, van de stichting Die Berg Komt Er, vertelde woensdagavond bij de presentatie op het Technasium dat het bergproject intussen is uitgegroeid tot het grootste innovatieplatform van Nederland.

Het Calandlyceum is de eerste middelbare school in Nederland waar scholieren hun onderzoek naar de haalbaarheid van de berg hebben afgerond. De Technasiumleerlingen verzonnen en berekenden allerlei manieren om de CO2-uitstoot van het bouwen van de berg zoveel mogelijk te beperken. Door bijvoorbeeld milieuvriendelijke energie te putten uit zon, zee en wind, maar ook door bovenop de berg een discotheek met een dansvloer te bouwen die elke dansbeweging omzet in energie.

Frank Dijkstra toonde zich na afloop verrast door wat de Calandleerlingen allemaal hadden bedacht: ,,Ik ben zéér onder de indruk.’’ Het Amsterdamse architectuurcentrum Arcam gaat de maquette van Amira, Jason en Jasper vermoedelijk in januari tentoonstellen.

Het Calandlyceum houdt open dagen op 14 januari (havo, vwo, gymnasium, technasium), 15 januari (vmbo-t, havo) en 2 februari (vmbo-t, havo, gymnasium, technasium, Caland 2). Het Technasium houdt masterclasses op 7 en 9 februari. Zie voor meer informatie: www.calandlyceum.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *