High dosis tutoring

Vorig schooljaar hebben 47 willekeurige leerlingen uit de eerste klas van het Mundus, zowel praktijkschool als vmbo, vijf maanden meegedaan aan de pilot High Dosis Tutoring. Deze methode houdt in dat leerlingen tijdens schooltijd 1 uur extra rekenen krijgen in een samenstelling waarbij telkens 1 tutor met 2 leerlingen werkt. De UVA heeft de onderzoekscomponent voor haar rekening genomen.

De resultaten waren spectaculair. De leerlingen die de tutorles volgden, hebben 71% van hun achterstand op het 1F referentieniveau ingehaald ten opzichte van 17% van de leerlingen uit de controlegroep. De tutorlessen hebben niet alleen een uitstraling naar het rekenen; doordat leerlingen meer vertrouwen krijgen in hun kunnen, scoren zij ook beter op andere vakken en op het sociaal emotionele vlak, ook dit is meegenomen in het onderzoek. De wethouder van onderwijs, Marjolein Moorman, die afgelopen week een bezoek bracht aan het Mundus, zegt verbaasd te zijn over deze geweldige resultaten en met haar speerpunt “gelijke kansen voor iedereen” hoopt het Mundus op een mooie samenwerking met de gemeente.