Harings muurschildering benoemd tot sleutelwerk

In 2020 wordt kunst in de openbare ruimte op een voetstuk geplaatst. Op initiatief van Stichting BK-informatie zijn 100 kunstwerken in de openbare ruimte benoemd tot sleutelwerken. Een van de naamloze muurschildering van Keith Haring.

Fotograaf: Jeroen Breeuwer

Kunst is een vertrouwd onderdeel geworden van het straatbeeld, maar we staan er zelden echt bij stil. We lopen voorbij het standbeeld in het park of rijden langs het kunstwerk op de rotonde zonder dat we het doorhebben. Je vraagt je hooguit af: #watdoetdathier? Maar openbare kunst is overal. Ook in onze gemeente.

De sleutelwerken van BK-informatie zijn kunstwerken die artistiek, historisch, ruimtelijk of maatschappelijk van belang zijn of zijn geweest. Het zijn vertegenwoordigers van een tijdgeest; dat wil zeggen dat ze typerend zijn voor een bepaalde periode in de geschiedenis van kunst in de openbare ruimte. Of ze hebben bijgedragen aan de bewustwording rond een onderwerp en zijn opgenomen in wat we noemen ‘het collectief geheugen’. Veel sleutelwerken veroorzaakten controverse, ze kennen duidelijke voor- en tegenstanders.

 

Groovy zeebeest

In 1986 kreeg Keith Haring (1958-1990) zijn eerste museale solotentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Zoals hij daar destijds zelf over zei: “… because it’s a major museum in Amsterdam, the show had phenomenal attendance. For me, it was an overwhelming experience, showing at the Stedelijk Museum. I felt I had really accomplished something”. Bijzonder was dat Haring zich in deze periode ook actief buiten het museum in de stad manifesteerde. Hij ging met jonge graffitikunstenaars de straat op, en beschilderde de muur van het toenmalige museumdepot vanaf een hoogwerker in één dag, op het terrein van de Centrale Markthallen aan de Jan van Galenstraat. Om het klimaat binnen in het depot te verbeteren werd in 1994 een metalen scherm op de muur aangebracht, waardoor het kunstwerk uit het zicht verdween. Na bijna 25 jaar werd het werk in 2018 weer onthuld. De muurschildering van een fabeldier is Harings op één na grootste, bewaard gebleven muurschildering in de openbare ruimte van Europa en bestaat uit één dikke, witte lijn. De afmeting is ongeveer 12 bij 15 meter.

In 2020 wordt het werk gerestaureerd. Het Stedelijk Museum Amsterdam is een van de initiatiefnemers van de restauratie en is nauw betrokken als adviseur. De titel van het kunstwerk is in de volksmond Groovy zeebeest.