Haal meer uit je camera bij Digital Warehouse XL

Osdorp – Al is het sinds de fotografie digitaal ging makkelijker geworden om een mooie foto te maken, fotograferen blijft een vak. Vandaar dat Digital Warehouse XL – de grootste foto- en videozaak van Noord-Holland  – aan de Pieter Calandlaan een cursusaanbod heeft voor beginners en gevorderden. Warehouse-expert Nils Kijkuit vertelt.

 

Shirley Brandeis

 

XL staat duidelijk voor extra large. Maar liefst bijna 400 vierkante meters biedt de winkel – met een knipoog ingericht als magazijn – aan foto- en videoproducten. Van camera’s (uiteraard) en lenzen tot statieven, tassen, computer hard- en software, flitsers en geheugenkaarten. Om maar een kleine greep te noemen. Maar wat als je de handleiding van je camera hebt bestudeerd, maar voor je gevoel er niet uithaalt wat er in het apparaat zit? Dan kun je terecht in de cursusruimte van de Digital Warehouse Academy, onlangs fraai ingericht met bioscoopstoelen in de typische roodfluwelen kleur. “We hebben geïnvesteerd in een prettige ruimte,” vertelt Nils Kijkuit. “Mensen moeten wel comfortabel zitten.”

Digital Warehouse

Mooiere foto’s

Er is de basiscursus, de gevorderdencursus en er zijn drie specialisaties: portretfotografie, productfotografie en fotobewerking. Kijkuit: “In de handleiding van je camera kun je lezen wat de knopjes allemaal doen. Tijdens de basiscursus leert je hoe die allemaal te gebruiken om mooiere foto’s te maken.” Vanuit de eerder gehouden cursus voor beginners kwam de wens voor een vervolg. “Daarbij gaan we wat dieper. Wat theorie, niet teveel, en er wordt vooral ingegaan op zaken als compositie en belichting.” Bij de specialisaties wordt ingezoomd op specifieke kwesties. Wie een webwinkel heeft, leert veel bij tijdens productfotografie, bij portretfotografie gaat het onder andere over het gebruik van flitser en over compositie. En wat je allemaal kunt doen als de foto eenmaal op je computer staat, leer je bij fotobewerking.

 

Enthousiast

Eén ding wil Kijkuit graag benadrukken. “De cursussen zijn niet bedoeld om meer artikelen te verkopen. De docent is dan ook een externe fotograaf.” Ook heeft Digital Warehouse XL niet de ambitie een alternatief te zijn voor de Fotovakschool. Kijkuit: “Het gaat hier om twee keer twee uur per week, met een beetje huiswerk. De specialisaties zijn eenmalige bijeenkomsten. Kort, maar voldoende om mensen goed op weg te helpen. We willen dat mensen enthousiast worden om te fotograferen en dat ze meer uit hun camera en fotografeerwerk te halen.”

 

Magazijngevoel

Enthousiast begon Kijkuit zelf in 2003 met zijn compagnon vanuit een garage in Haarlem een webshop voor geheugenkaarten. Het assortiment breidde zich uit, de wijnkelder werd opgeofferd om te dienen als voorraadopslag en een toonbank maakte het voor onlineklanten mogelijk om ook in het echt contact te hebben. Inmiddels telt Digital Warehouse drie vestigingen, waaronder één in België, maar het typische magazijngevoel – de producten op stellingen, schijnbaar onafgewerkte wanden en een industriële uitstraling – is gebleven, als handelsmerk. Vanuit Osdorp bedient de zaak – de grootste dus van de provincie – sinds drie jaar klanten uit de regio groot Amsterdam. Kijkuit: “We verkopen ook nog fotorolletjes. Echt waar. Lomografie is in, er zijn ook nog mensen met een analoge camera en we hebben een zusterbedrijf dat foto’s ontwikkelt.” Maar de tijd staat niet stil en de ontwikkelingen worden op de voet gevolgd en uiten zich in het assortiment van Digital Warehouse. Kijkuit: “Wat erg opkomend is, is het filmen met een reflexcamera. Die filmen meestal beter dan videocamera’s, maar in het gebruik zijn ze niet erg handig. Daarvoor heb je een ergonomisch verantwoord draagstel. We verkopen er steeds meer van. En je ziet een nieuwe middenklasse ontstaan tussen de compact camera’s met vaste lens en de reflexcamera’s, met verwisselbare lens. Daartussen heb je nu een camera zonder spiegel, maar wel met verwisselbare lenzen. Ook erg in trek.”

Digital Warehouse

Kortingscode

Mensen die vanuit passie of professie met fotografie bezig zijn. Zo omschrijft Kijkuit als oneliner de doelgroep. En die doelgroep wil graag leren. Vandaar de cursussen, gehouden in Osdorp. Voor informatie over data en prijzen, zie www.digitalwarehouse.nl/academy. Met de code HERFST2011 krijgt u tien procent korting.

 

  • Digital Warehouse XL,
  • Pieter Calandlaan 228E,
  • 1069 LA Amsterdam,
  • tel.: 020-6191755,
  • e-mail: info@digitalwarehouse.nl ,
  • Twitter: twitter.com/dwxl.
  • Bereikbaarheid: tram 1 en met de auto gratis parkeren.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *