GVB vindt niet dat tram 14 ‘mot blijfe’

Een volle zaal verontruste bewoners had  GVB-directeur Alexandra van Huffelen vrijdagavond voor zich in het Wachterliedpaviljoen. Onlangs viel het besluit dat tramlijn 14 wordt opgeheven. Volgens velen in Slotermeer, Bos en Lommer en De Baarsjes is het de beste verbinding tussen het westen van de stad, via het centrum, naar het oosten. De actiegroep ‘Tram 14 mot blijfe’ hoopt met massale druk en acties de besluitnemers te laten inzien dat dit een ernstige misser is.

Tekst en foto’s: Shirley Brandeis

Nee. Van Huffelen kwam niet langs om te zwichten voor de al maanden gehoorde wens tramlijn 14 te behouden. Ze kwam samen met vervoerkundige Michiel Sommeijer vrijdagavond om het al besloten plan toe te lichten met cijfers en plattegronden. De zaal siste en schudde het hoofd. “Zo rustig is die 14 niet!” Toch blijkt uit getallen van GVB dat tram 14 de op een na minst gebruikte tram van de stad is. En dus wordt de route per 22 juli 2018 – als bij de start van de Noord/Zuidlijn een heel nieuw tramnetwerk wordt gelanceerd – opgeheven. Een route langs meer dan vijftig toeristische trekpleisters en culturele, onderwijskundige  en gemeentelijke instellingen, zo rekende buurtbewoonster Ellen uit haar hoofd voor. “ik begrijp niet dat u deze sterke Oost-Westverbinding opheft,” sprak dagelijks bestuurder Achmed Baadoud uit Nieuw-West. “Wij hebben hier in West veel hotelvoorzieningen en de binnenstad zucht onder de druk van toeristen. Dan moet je juist geen tram naar het westen opheffen!” voegde tiener James eraan toe.

65 gloednieuwe trams
Volgens GVB is de groep gedupeerden niet groot. Dat ouderen en gehandicapten hun haltes voor de deur zien verdwijnen, langere afstanden moeten overbruggen (bijvoorbeeld over de keien van de drukke Dam) en vaker moeten overstappen… helaas.  Van Huffelen: “We moeten keuzes maken. We kunnen  de trams niet meer overal laten rijden.” Geldgebrek, door een slinkende subsidie, is de hoofdreden.  Waarom heeft GVB dan 65 gloednieuwe trams à 3,5 miljoen euro per stuk (met een optie op nog eens zestig) besteld, vraagt betrokken buurtbewoner Timo zich af? Hij somde in een dichtgetimmerd betoog de vele al in Nieuw-West verdwenen lijnen op, de hoge kosten voor de Noord/Zuidlijn en de noodzaak van GVB om iedereen in deze metro te krijgen (om gemaakte kosten te dekken en de reizigersaantallen, die indertijd te hoog zijn ingeschat, te halen). Opvallend is ook, vertelde bewoonster Marjo, dat je online negentien opties krijgt om van Geuzenveld-West naar het Spui te komen. Alle opties zijn zonder tram 14, die wel de snelste is. “U ontwijkt deze optie, zodat de tramlijn rustig genoeg wordt om op te kunnen heffen!”

GVB verbindt?
Er waren veel vragen en wanhoopskreten. Wat te doen in een uitgekleed tramnetwerk als de metro weer een storing heeft? Waarom sprak GVB eerder over het streven naar een sterkere Oost-Westverbinding (die er dus niet is gekomen)? Hoe wil men ouderen langer zelfstandig laten wonen als het openbaar vervoer verschraalt? “Een van de kenmerken van een beschaafd land is een goed geolied openbaar vervoersysteem voor iedereen.” En ook: “Men wil meer mensen uit de auto, maar dwingt hen zo er weer in. ” En de uitsmijter, van Timo: “Uw slogan is ‘GVB verbindt’ maar u brengt de Amsterdammer verder weg dan ooit tevoren.” En dat kan anders, denkt hij.

Eerlijk verdeeld
GVB-vervoerkundige Sommeijer  had begrip voor de veelgehoorde opmerking dat de tram ‘altijd’ vol zit.  Sommeijer: “Lijn 14 is ook druk, ja. Ik ga u ook niet zeggen dat u er beter van wordt. Als ik hier zou wonen, zou ik me ook gedupeerd voelen. Maar wij vinden het zo eerlijk verdeeld over de stad.”  Op de Bos en Lommerweg zullen de ondernemers het voelen, denkt boekhandelaar Monique Burger. Met alleen de 21 en 80 voor de deur (die niet de populaire routes rijden) wordt het karig.  Ook onbegrip was er van ondernemend Slotermeer, dat zich net zo lekker ontwikkelt met onder andere Hotel Buiten, het Van Eesterenmuseum, het strand (naast het Olympisch zwembad). Van Huffelen knikte en herhaalde: “We hebben dit plan gemaakt, samen met anderen, op basis van door ons doorgerekende prognoses. We zullen dit gaan evalueren na juli 2018.Dan kunnen we nog wat aanpassen.  Nu niet.”

Schande!
Het leverde emotionele reacties op van mensen die zich in de meedenkperiode niet gehoord hebben gevoeld. “Waarom zitten wij hier? Alles is al geregeld! U praat te makkelijk over overstappen. Het is een schande!” Ook dagelijks bestuurder Fenna Ulichki van stadsdeel West maakt zich zorgen. “Die zorgen heb ik indertijd al geuit toen bleek dat de 14 verdwijnt en de 7 een andere route krijgt. Maar welke ruimte is er nu nog? Hoe gaan we om met wat er nu speelt? Wat heeft GVB van ons nodig om dit op te lossen?” Dat er meer dan 100.000 mensen wonen in het gebied rondom de route van tram 14, dat er online in twee maanden bijna 3400 handtekeningen tegen het besluit zijn opgehaald (en door de ouderenorganisatie ESAN in Nieuw-West nog eens 400 op papier), dat Wil van Soest van de Partij van de Ouderen (deze avond ook aanwezig) haar kanttekeningen erbij zet en  vragen heeft gesteld in de gemeenteraad… Het doet GVB niks. Van Huffelen: “U mag erop rekenen ik er alles aan zal doen om te zorgen dat het openbaar vervoer heel erg goed is, geweldig zelfs. Maar ik heb niet eindeloos geld om dat te regelen.” Waarom er wel 65 nieuwe trams kunnen worden besteld, werd niet beantwoord. Wat de lokale politiek kan doen, ook niet. Baadoud wist de oplossing wel, toen Van Huffelen aangaf dat behoud van de tramroute tientallen miljoenen zou kosten. “Er komen hier veel toeristen; met een klein percentage van de toeristenbelasting kunnen we tram 14 bekostigen.” Van Huffelen verwees weer naar de evaluatie. En ook: “Veel mensen gaan er wel op vooruit met het nieuwe vervoerplan.”

De actiegroep gaat door. Dinsdag 7 maart om 18:30 uur spreekt Mildred Theunisz in de Stopera in tijdens de Regioraad. Iedereen is welkom om op de publieke tribune mee te luisteren. Een week later staat een gesprek met verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens gepland. Ook uw zorgen uiten? U kunt ansichtkaarten van ‘Tram 14 mot blijfe’ dagelijks ophalen tussen negen en twee uur bij het Wachterliedpaviljoen in Bos en Lommer. Ook via Facebook, mail en Twitter kunt u uw ongenoegen doorgeven aan de klantenservice van GVB, Alexandra van Huffelen en Pieter Litjens. Volg de actiegroep op www.facebook.com/tramlijn14 en kom ook zelf in actie!