GVB introduceert pinapparaten in bus en tram

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat vanaf september 2016 gefaseerd pinapparaten installeren in al haar bussen en trams. GVB wil hiermee de contante betalingen aan boord van de voertuigen reduceren tot nul. Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes.

De afgelopen maanden kregen buschauffeurs van GVB zes keer te maken met een overval. Ook werd een busbeveiliger overvallen. Samen met politie en de gemeente Amsterdam zijn de afgelopen periode allerlei zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen genomen. Daarnaast schafte GVB eerder dit jaar al per direct de verkoop van dagkaarten af aan boord van de bus. De hoeveelheid geld in de bus is hiermee tot een dusdanig gering bedrag gedaald, dat het overvallen van een bus nu financieel zinloos is.

Het blijft echter de ambitie van GVB om cashloos reizen zo snel als mogelijk in te voeren. Ook de Ondernemingsraad van GVB en de vakbonden steunen deze ambitie. Om daadwerkelijk contante betalingen volledig af te schaffen in het Amsterdamse OV is de goedkeuring nodig van de opdrachtgever van GVB, de Stadsregio Amsterdam. Ook is samenwerking met de streekvervoerders die om en in Amsterdam rijden van groot belang. Om een oplossing te bedenken voor mensen die niet anders kunnen dan contant betalen, bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening, zoekt GVB de samenwerking met de gemeente Amsterdam.

In totaal gaat het om circa 550 pinapparaten. GVB heeft ongeveer 200 bussen en 200 trams. In elke tram met conducteur komen 2 apparaten, dat zijn 300 apparaten. In de bus en in trams zonder conducteur wordt 1 pinapparaat per voertuig geïnstalleerd. Hier gaat het in totaal om 250 pinapparaten. Het pinnen gebeurt op die manier altijd onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. GVB gaat de pinapparaten gefaseerd installeren vanaf september; de bussen zijn het eerst aan de beurt.

Onderzoek van GVB wijst uit dat de helft van de reizigers die een kaartje kopen aan boord van de tram of bus toeristen zijn. Daarom wil GVB de wederverkoop via hotels en toeristische hotspots intensiveren. Op die manier zijn toeristen al voor het instappen in het bezit van kaartje waardoor het instappen sneller verloopt en de bus of tram op tijd kan vertrekken bij de halte. Ook wordt er extra geïnvesteerd in verkoopautomaten bij stations en op haltes. Hier wordt al mee geëxperimenteerd op haltes langs de route van tramlijn 2. Ook verkoopt GVB steeds meer zogeheten Amsterdam Travel Tickets, onder andere op Schiphol, waarmee toeristen met een NS-trein naar Amsterdam kunnen en binnen de stad een aantal dagen met GVB kunnen rondreizen.

GVB vervoert ongeveer 750 duizend reizigers per werkdag. In 2015 reisden 335 duizend reizigers per werkdag met de tram en 150 duizend met de bus. GVB verkoopt nu nog circa 30 duizend kaartjes per dag aan boord van de bus en de tram.

Deel dit bericht