“Gastgerichtheid. We schrijven dat in hoofdletters”

Hartger, Ruben en Britt over nieuwe restaurantformule:

Voor Britt, Hartger en Ruben draait het voorlopig nog allemaal om het vullen van de afvalcontainers.

 Badhoevedorp. Hot news is het niet meer: restaurant de Waterwolf is gestopt en in het pand aan de Zeemanlaan komt iets anders. Ook een restaurant, maar eentje met een formule die er in Badhoevedorp tot nu toe niet was. De eerste aankondiging verscheen een paar weken geleden in deze krant. Hartger en Ruben Pen, bekend van TVB en Q-Beach,  nemen samen met Britt Vaerewijck een bijzondere uitdaging aan. Vanaf december bieden zij Badhoevedorp een nieuwe horecagelegenheid: casual met een tikje chic. En onder leiding van Britt wordt daar hospitality, oftewel gastgerichtheid, geschreven in hoofdletters!

Het is eind september, het nazomert prachtig en bij Q-Beach, het pop-up strandpaviljoen aan de Sloterweg, waan je je in Badhoevedorp-aan-Zee. Het terras zit vol, de jeugd leeft zich uit op het zand van de achterliggende BMX-baan. Mooi sfeertje, stellen initiatiefnemers Hartger en Ruben. Maar ons gesprek gaat niet over Q-Beach. Nee, we praten over hun nieuwe project, dat inmiddels vorm begint te krijgen. En uiteraard kan dat niet zonder Britt, die de exploitatie ter hand gaat nemen. Bij de eerste aankondiging in deze krant beloofden ze Badhoevedorp een unieke formule. Waarom?  “We willen iets gaan neerzetten, wat hier tot nu toe niet was, namelijk een plek in dit dorp waar je naar toe gaat als je meer wilt dan alleen eten. Bij ons kom je voor ‘een heerlijk avondje uit’. En wat ik ook uniek vind, is dat we dit met ons team doen. Ruben en ik, vader en zoon, pakken dit in deze moeilijke coronatijd op samen met Britt. We kennen elkaar al jaren, we weten wat we aan elkaar hebben.”

En Ruben: “Op onze menukaart staat iets anders dan meer van hetzelfde. Ik denk bijvoorbeeld aan oesters. En we gaan een mooie wijnkelder inrichten. Het pand biedt daarvoor veel mogelijkheden. We gaan waarschijnlijk werken met een internationale keuken. Het restaurant wordt casual chic, maar geen vijfsterrenprijzen.” Britt vult aan: En op 1 staat hospitality. Ik wil volop inzetten op gastgerichtheid. Mensen het gevoel geven: wie binnenkomt stapt even uit de dagelijkse werkelijkheid. We staan klaar met een warme welkomstdeken. Ze zijn een avondje uit. Ik heb in Amsterdam 12 jaar horeca-ervaring opgedaan, maar als geboren en getogen Badhoevedorpse weet ik beslist wat de mensen uit dit dorp graag willen.”

Mooie plannen, maar het is nu september. Wanneer gaan jullie open? “Als het niet tegenzit, zeggen we: in december. Maar we moeten nog wel flink aan de slag.” Dat laatste is zichtbaar. Wie langs loopt, ziet de afvalcontainers voor de deur. Het interieur wordt gestript, maar hoe het er precies gaat uitzien is nog een puntje van overleg. Vast staat: ze gaan voor een warme uitstraling. Ruben denkt aan olijfgroen. Hartger wil liever iets anders, en ook Britt heeft natuurlijk haar inbreng. Beetje polderen dus, dat past bij Haarlemmermeer. Maar mooi wordt het zeker, daar kan Badhoevedorp op rekenen. En natuurlijk moet hun nieuwe ‘kindje’ een naam hebben, ook nog best een dingetje. “Maar we verwachten dat we wie in onze volgende update in deze krant bekend kunnen maken.”