Feestweek bij tiende verjaardag Caressa Dierenziekenhuis

Ischa Swartz met “de liefste kat” Gijs (11), die nog een baasje zoekt

Ischa Swartz met “de liefste kat” Gijs (11), die nog een baasje zoekt

Nieuw Sloten – In de zomer van 2004 vertelde dierenarts Ischa Swartz over zijn eerste weken als eigenaar van het gloednieuwe Dierenziekenhuis Amsterdam, inmiddels bekend onder de naam Caressa, aan de Leuvenstraat. Duizenden katten, konijnen, honden, fretten, vogels – en andere dieren – werden er in tien jaar tijd behandeld. Dat moet gevierd worden.

Shirley Brandeis

Het was erop of eronder. De zojuist aangereden hond bleek op de echo flinke inwendige bloedingen te hebben opgelopen. Of het de lever of de milt was, was niet duidelijk. Dierenarts Ischa Swartz ging aan de slag, ontdekte een bloeding in het centrum van de lever op “een hele lastige plek”, opereerde de niet vaak voorkomende verwonding met routine en redde het leven van de hond. “Dat voelt geweldig,” aldus Swartz (39), de dierenvriend die opgroeide tussen leguanen, boomkikkers, slangen,  cavia’s en honden – om er maar een paar te noemen – en uiteindelijk dierenarts werd. En een eigen ziekenhuis begon met 24 uur per dag zorg. Met up to date röntgenapparatuur, laboratorium, spreekkamers, afscheidskamer, opnameafdeling (“honden en katten gescheiden om stress te voorkomen”), quarantaine, operatiekamer, tandheelkundige ruimte en een wachtruimte met thee, koffie, latte macchiato, cappuccino en wiener melange en een speciale, hooggelegen ‘parkeerplek’ voor de kat die al niet zo happy is in een reismandje. Dierenliefde én klantvriendelijkheid ineen. Het is precies wat Swartz indertijd voor ogen had. Een ambitieus plan was het op papier. Een ziekenhuis moest er komen met een 24/7 bereikbaarheid en kwalitatief hoogstaande diergeneeskunde en zorg. De praktijk bleek nog mooier. Swartz is inmiddels eigenaar van drie vestigingen; naast Amsterdam ook in Haarlem en Utrecht. Gezamenlijk tellen deze zestien dierenartsen en zevenentwintig assistentes. Jaarlijks worden 46.000 huisdieren geholpen. En dat betekent dat in de kantine regelmatig een doos bonbons op tafel staat of een vrolijk gevulde vaas (beide van een dankbare klant) en dat het prikbord af en toe leeggehaald moet worden voor de nieuwe bedankkaartjes. Swartz: “Men is tevreden, ja. Jaarlijks houden we een enquête onder onze klanten, maar we horen het sowieso altijd graag wat men van ons vindt. We willen per se weten hoe we het doen. Zowel van de klanten als van ons kwaliteitsbewakingsorgaan dat de kwaliteit van ons werk monitort.”

Alle goede resultaten van de afgelopen tien jaar worden vanaf dinsdag 10 juni vijf dagen lang gevierd. Met een Rad van Fortuin (drie keer draaien voor 1 euro met kans op mooie diervriendelijke prijzen; de opbrengst is voor Stichting Hulphond), met een kortingsbon op de website www.dierenziekenhuizen.nl (10 euro plus een goodiebag) en een attentie voor alle klanten die het Dierenziekenhuis Amsterdam tijdens de feestweek – van 10 tot en met 14 juni – bezoeken. Ook buiten deze week om zijn er veel attenties voor klant en baas. Swartz: “Met ‘tell a friend’ kun je als vaste klant, als ware onze ambassadeur, een nieuwe klant aandragen en beide tien euro besparen op een consult, vaccinatie, operatie of gebitsbehandeling. We openen deze maand een webshop, zodat klanten ook online hun benodigdheden kunnen inkopen. En we houden informatieavonden, onder andere over huidproblemen bij honden en katten en over puppy’s, de zogenoemde Puppyparty’s voor bazen én pups.”

Maar het zijn vooral de dag en nacht bereikbaarheid, de mogelijke spoedzorg en het gevoel van ‘welkom’ die het ‘m doen in Nieuw Sloten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *