Een nieuw schooljaar, een nieuwe directeur

Hans van Dokkum over de eerste maanden op het Hervormd Lyceum West

Slotervaart – Sinds 1 augustus is Hans van Dokkum de nieuwe rector op het Hervormd Lyceum West, de middelbare school voor Gymnasium, VWO, HAVO en MAVO op de hoek van de Hemsterhuisstraat en de Johan Huizingalaan. Van Dokkum vertelt in dit interview over deze kleinschalige school, in hartje Nieuw-West, die met beide benen in de maatschappij staat. “Vroeger was je vader schoenmaker, nu is je vader of moeder management developer. Maar wat dat is…?”

Shirley Brandeis

Welkom in Nieuw-West!
“Ik woon hier al een tijdje, in Slotervaart. Maar nu werk ik er ook, ja.”

tn_HLW Hans van Dokkum (2)Heeft u ervaring als rector?
“Ik was hiervoor dertien jaar rector in Hoofddorp, op het Haarlemmermeer Lyceum. Een grote school; twee gebouwen, 2100 leerlingen. Jaren hebben we eraan gewerkt om de onderwijsvisie daar te vertalen naar de praktijk. Nog een keer in mijn werkzame leven – ik ben nu 61 – een groot veranderproces doorlopen, dat was mijn wens. De vacature bij het HLW kwam op mijn pad en klonk meteen goed.”

Lijkt uw vorige school in iets op het HLW?
“Het HLW is een heel andere school. Stedelijk, wat me als Hagenees aantrekt, en met een heel andere populatie. Wat ik hier meteen heel mooi vond, is het warme schoolklimaat waarbinnen goede prestaties worden geleverd. Een combinatie die je niet vaak tegenkomt. De doelstelling om leerlingen door intensieve begeleiding naar een hoger niveau te laten doorstromen – gemotiveerde HAVO-leerlingen naar een atheneumdiploma begeleiden bijvoorbeeld – spreekt me ook heel erg aan.”

HLW ging het schooljaar in met een heel nieuw leersysteem.
“Een mooi programma is het. Zo krijgen alle leerlingen in de onderbouw tot half drie reguliere vakken, zoals Nederlands, wiskunde en geschiedenis. Daarna is er keus uit huiswerkbegeleiding, steunklas of lessen ‘Hallo Wereld’. De eerste twee opties zijn ter ondersteuning en begeleiding. De Hallo Wereld-lessen zijn verrijkend en verdiepend.”

Waaraan moet ik denken bij verrijkend en verdiepend?
“Leerlingen kunnen zich steeds acht weken verdiepen in een vak, bijvoorbeeld robotica, Chinese taal en cultuur, toneel, dans, mindfulness, noem maar op. Als historicus vind ik het vak ‘Hallo Amsterdam’, over de geschiedenis van de stad en wat er allemaal te doen is, erg interessant. Het levert leuke schooldagen op. Bijvoorbeeld: je kunt je op maandag en donderdag laten bijscholen in vakken waar je minder goed in bent, op dinsdag heb je acht weken lang mindfulness en op de andere dagen bijvoorbeeld science en meidenfitness.”

En dat levert wat op.
“Vooral op de lange termijn. Er gaat veel geld verloren door verkeerde studiekeuzes. Door leerlingen goed voor te bereiden, kun je dat voorkomen. Dat doen we met een aantal dingen: met het pre-university college dat momenteel ontwikkeld wordt voor leerlingen VWO en gymnasium, met loopbaanoriëntatie, met peer support, waarbij bovenbouwers brugklassers wegwijs maken op school, en met de zogenoemde technoroute. Leerlingen komen zo in aanraking met studies, het bedrijfsleven, met de wereld van de techniek. Dat moet ook wel. Vroeger was je vader schoenmaker, dat was duidelijk. Nu is je vader of moeder management developer of zo. Maar wat dat is…? Jongeren moeten beroepen tegenkomen, een vak beleven. Dat willen we meegeven voor ze de school met een diploma verlaten.”

Op wat voor termijn gaat dit allemaal van start?

“We zijn al op weg. We maken er een nog betere school van. Een school met wat mij betreft  aandacht voor de multiculturele academicus. Er zit zoveel talent bij onze leerlingen; dat moeten we eruit halen. Een taalachterstand vanwege de achtergrond van je ouders moet dat niet in de weg zitten. Veel van deze leerlingen dringen later door tot het hoogste segment van de samenleving. Dat willen we aanmoedigen. En dat zal lukken.”

Omdat?
“Het HLW is een hele prettige school. Neem de warme omgang van docenten met leerlingen, neem de oud-leerlingen die nog geregeld binnenstappen, de prestatiegerichtheid op school, altijd naar een hoger niveau willen als dat er in zit. We willen goede academici afleveren, voorbereid op de maatschappij. En dat kunnen we!”

www.hlw.nl