Dierendag: groei van dier-en milieuvriendelijk voedsel zet stevig door

Goed nieuws op Dierendag: de omzet van dier-en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel is afgelopen jaar met maar liefst 26% gestegen. De Monitor Duurzaam Voedsel publiceerde recente omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Bionext, de ketenorganisatie van de biologische sector,  is blij met de gestage groei van het biologisch keurmerk met 8 % per jaar.  De grote groei van duurzame keurmerken zit bij vlees en vis.

Biologisch gaat aan kop met €1,2 miljard aan omzet, op de voet gevolgd door het Beter Leven keurmerk (€1,1 miljard omzet). Biologisch groeit gestaag door met 8 % per jaar. Bavo van den Idsert, directeur Bionext: “De groei van biologisch gaat al jaren gestaag. De grootste uitdaging is om de vraag van consumenten bij te houden met voldoende aanbod. Gelukkig zijn er afgelopen jaar meer boeren gaan omschakelen naar biologisch.”

Diervriendelijk

Het biologisch keurmerk is het meest diervriendelijke keurmerk.

Biologische dieren hebben altijd toegang tot buiten en veel licht en lucht in de stal. Ook hebben de dieren heel veel ruimte, zowel binnen als buiten.  De dieren mogen hun staartjes en snavels houden. Ook voor dieren zoals vogels , vlinders en kleine zoogdieren, is de biologische landbouw vriendelijker. De soortenrijkdom is groter rondom biologische boerderijen. Consumenten herkennen de kracht van biologisch.

Groei

Het positieve signaal is dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De groei is het grootst bij supermarkten en verkooppunten ‘on the go’ (vliegvelden, trein- en tankstations), respectievelijk 36 en 42 procent.

De gezamenlijke omzet van producten met duurzame keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,8 miljard. Het aandeel binnen de supermarktomzet groeide in het laatste jaar van 9% naar 12%.

Over de monitor

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitgevoerd door Wageningen Economic Research. Uitgangspunt is de omzet in de belangrijkste afzetkanalen van producten voorzien van een voor de consument herkenbaar keurmerk met onafhankelijke controle (ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur).