De concurrentie tussen bezorgdiensten neemt in Amsterdam toe

Inwoners van Amsterdam en Haarlem zullen merken dat er steeds meer bezorgdiensten actief zijn in hun regio. Je ziet de brommers van de bezorgers steeds vaker op straat.

Of er nou een pizza wordt bezorgd in Osdorp of een Thaise maaltijd per fiets naar een hongerige klant op de Zuidas wordt vervoerd, het is duidelijk dat de concurrentie tussen bezorgdiensten toeneemt.

Merken als UberEATS werken samen met restaurantketens als Pizza Heart en Salsa Shop. Thuisbezorgd is een van de oude rotten in deze markt. Zij begonnen in 1999 en maken sindsdien een constante groei mee.

Deliveroo timmert ook stevig aan de weg en de fietsen van hun bezorgers zijn zichtbaar in onder meer Amsterdam, Haarlem en Utrecht. Het Britse bedrijf heeft een vernieuwend initiatief genomen: Deliveroo heeft zelf keukens ingericht

Via de keukens van Deliveroo wordt tegemoet gekomen aan de toenemende vraag naar bezorging van voedsel met restaurantkwaliteit. De keukens zijn er vooral op gericht om aanbieders van voedsel buiten het stadscentrum te bedienen. Bij de RAI en op de Zuidas zijn twee containerkeukens geopend. Chefkoks van samenwerkende restaurants kunnen in die keukens hun maaltijden koken en inschatten of het gebied potentie heeft voor hun bedrijf.

Momenteel hebben de restaurants SLA (een saladebar) en Braai (gespecialiseerd in de Zuid-Afrikaanse keuken) maaltijden geprepareerd op zaterdagen in de keukens van Deliveroo.

De gedachte hierachter is dat door het aanbod van buiten het stadscentrum te versterken, Deliveroo in de centrumregio een krachtigere speler zal worden. Ook geeft het consumenten op de Zuidas de kans om te genieten van voedsel met restaurantkwaliteit op de plek en tijd wanneer het hen uitkomt.

Misschien is het een tikje verbazingwekkend dat een bezorgdienst van voedsel zelf keukens inricht. Maar voor Deliveroo is het inmiddels normaal. Een soortgelijk project in Londen was zeer succesvol en leidden tot een sterkere positie in de thuisstad van het bedrijf.

Inmiddels werkt Deliveroo in Nederland samen met circa duizend restaurants door het land. Door de zichtbaarheid van de bezorgdienst buiten stadscentra te verhogen wil Deliveroo zijn marktaandeel in deze zeer competitieve markt verhogen.

Het is niet voor het eerst dat de onderneming zich een vernieuwer toont. Al eerder introduceerde Deliveroo nieuwe arbeidsomstandigheden voor zijn bezorgers, wat veel publiciteit kreeg. Het plaatsen van keukens in onder meer de Amsterdamse Zuidas zal het bedrijf zeker niet schaden in de ambitie om een nog grotere speler te worden op de markt voor voedselbezorging.