D66-kandidaat Tuncay Sevincer: ‘De auto is geen melkkoe’

In Nieuw-West wil D66 inzetten op goed parkeerbeleid en een beter OV-netwerk binnen het stadsdeel. Dat zegt D66-raadslid Tuncay Sevincer, die zich kandidaat heeft gesteld voor de bestuurscommissie van Nieuw-West. ‘De auto is geen melkkoe.’

Tuncay Sevincer

Tuncay Sevincer

‘We hebben de afgelopen vier jaar veel werk verzet’, zegt Sevincer, D66-fractiewoordvoerder Verkeer & Vervoer. ‘Denk aan de Parkeernota, het Verkeer- en Vervoerplan, het Verkeersveiligheidsplan, de evaluatie van betaald parkeren in Slotervaart 2 en de oplossing voor de garageproblematiek. Dat zijn belangrijke dossiers geweest voor onze D66-portefeuillehouder Ronald Mauer.’

‘Nieuw-West is een autovriendelijk stadsdeel, dat maakt het voor mensen ook aantrekkelijk om zich hier te vestigen’, zegt Sevincer, die in het dagelijks leven zelfstandig ondernemer is. ‘Deze positie willen we behouden en daarom heb ik mij sterk gemaakt voor zo veel mogelijk gratis parkeren.’

D66 heeft een duidelijke visie op parkeerbeleid. Sevincer: ‘Bij voldoende parkeergelegenheid is het simpel: gratis parkeren. Betaald parkeren willen we alleen waar het nodig is, niet als middel om geld op te halen. Het kan nodig zijn bij winkelgebieden en in gebieden aan de ring waar zo veel auto’s van buiten Nieuw-West geparkeerd staan dat de bewoners hun eigen auto niet meer kwijt kunnen. Het stadsdeel moet dan in overleg met de bewoners over het treffen van maatregelen. Gratis parkeren blijft de norm.  Als het niet anders kan heeft een blauwe zone onze voorkeur.  Een andere optie is een vignet-systeem voor alle inwoners van Nieuw-West, waarbij alleen vreemdparkeerders moeten betalen.’

D66 juicht het gebruik van milieuvriendelijke vervoersmiddelen toe. Sevincer: ‘Ook willen we extra oplaadpunten voor elektrische auto’s. Winkelcentra moeten goed bereikbaar blijven per auto en openbaar vervoer. Wij zijn voor het creëren van een zodanig OV-netwerk dat de verschillende wijken onderling optimaal verbonden zijn. Daarom zijn we voor het doortrekken van de metro-ringlijn vanaf halte Isolatorweg naar het Centraal Station. Ook willen we tram 14 doortrekken naar het Osdorpplein, zodat Geuzenveld en Osdorp beter met elkaar verbonden zijn.’

D66 heeft zich de afgelopen raadsperiode hard gemaakt voor een flexibeler, fijnmaziger openbaar vervoer in Nieuw-West, dat ook daadwerkelijk van de grond is gekomen door het stimuleren van kleinschalige mobiliteitsbedrijven. Sevincer: ‘Ik ben blij met de driejarige pilot Flex Nieuw-West (als ‘Dolmus’ bekend vanuit Turkije) die door D66-portefeuillehouder Mauer is ingezet. Een  fijnmazig systeem voor personenvervoer op korte afstanden dat vanaf half april met twintig wagens in ons stadsdeel gaat rijden. Daarnaast kunnen deze kleine ondernemingen ondersteund worden met werkgelegenheidsprojecten.’

Meer weten? www.d66nieuwwest.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *