D66 inspecteert parkeeroverlast Van de Pollstraat

Vreemdparkeerders zijn een bron van overlast voor bewoners van de Burgemeester Van de Pollstraat. Twee man sterk ging de D66-fractie langs in deze buurt om de parkeerproblemen met eigen ogen te komen bekijken.

 

De bewoners maken serieus werk van de overlast. Behalve Tuncay Sevincer en Willem van Ham van de D66-fractie gaven ook PvdA, VVD en GroenLinks gehoor aan de uitnodiging tot een werkbezoek aan het gebied. Bovendien waren circa honderd handtekeningen opgehaald in de buurt.

Het werkbezoek aan de Van de Pollstraat leert D66 dat de parkeerdruk er inderdaad extreem hoog is. Het gebied ligt op de grens van de ingevoerde blauwe zone. “De overlast bestaat er niet uit dat bewoners zelf een buitengewoon hoog autobezit hebben, maar de problemen zijn vooral het gevolg van de vele vreemdparkeerders in de buurt”, zegt D66-raadslid Tuncay Sevincer. “Daarbij gaat het zowel om bewoners die binnen de ring geen parkeerplek hebben als mensen die overdag bijvoorbeeld voor werk binnen de ring moeten zijn.”

 

Onaantrekkelijk straatbeeld

De bewoners konden de aanwezige raadsleden feilloos tientallen auto’s aanwijzen van mensen die niet hun eindbestemming in Nieuw-West hebben. Een Duitse auto staat er al drie maanden, een andere personenwagen al zeker een jaar. Sevincer: “Deze auto slaat groen uit van de mosvorming.”

De overlast beperkt zich niet tot autobezitters in de wijk. Ook bewoners zonder auto geven aan overlast te ervaren, namelijk van de vele rondrijdende auto’s en het onaantrekkelijk straatbeeld. Ook in smalle straten wordt aan twee kanten geparkeerd.

 

Blauwe zone

“Het is goed dat we deze bewoners gesproken hebben”, zegt D66-raadslid Sevincer. “Zij willen geen betaald parkeren, maar een uitbreiding van de blauwe zone tot hun gebied. Dat begrijp ik heel goed. Het ingewikkelde van de situatie is dat er op aandringen van D66 is gekozen niet direct hele grote gebieden aan te wijzen voor parkeerregulering, maar dit in kleine stapjes te doen. Dit is een bewuste keuze die maatwerk mogelijk maakt. Daarbij voorkomt het dat parkeerregulering wordt ingevoerd op plaatsen waar nog helemaal geen parkeerproblemen zijn.” Keerzijde is dat er op de grenzen van deze gebieden soms nieuwe overlast ontstaat.

Sevincer vervolgt: “Het huidige beleid is dat we pas actie ondernemen als er zich parkeerproblemen voordoen. Als deelraadsleden hebben we met eigen ogen kunnen constateren dat er in dit gedeelte zeker sprake is van overlast. Reden voor D66 om bij de portefeuillehouder het verzoek in te dienen om voor dit specifieke gebied het evaluatiemoment van het nieuwe beleid naar voren te halen. Zo kan er sneller op deze situatie worden gereageerd.”

 

Meer weten? Bezoek www.d66nieuwwest.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *