Bijzondere oplossingen voor parkeerproblemen

Thema-avond bestuurscommissie over Slotermeer en Nieuw Sloten

Nieuw-West – Een thema-avond van de bestuurscommissie van Nieuw-West op woensdagavond 22 april staat volledig in het teken van parkeren, specifiek in twee gebieden: Slotermeer en Nieuw Sloten. De commissieleden  laten zich informeren over een bijzonder plan om de parkeerproblematiek in die buurten aan te pakken. Erik Bobeldijk, portefeuillehouder verkeer en vervoer, legt uit.
Shirley Brandeis

Hot item, parkeren?
Bobeldijk: “Altijd. Logisch. Er zijn nu eenmaal gebieden met betaald parkeren of een blauwe zone. Zodra dat ergens is ingevoerd, ervaren de naastgelegen wijken een hogere parkeerdruk. Dan moet gekeken worden wat daar aan te doen.”

Hoe erg is het gesteld met de parkeerdruk in Nieuw-West?
“Er zijn in december metingen gedaan. Die getallen willen we volgende week woensdag presenteren. We zullen dan ook in het algemeen vertellen over het parkeerbeleid in Nieuw-West. Specifieker zoomen we in op twee gebieden: in Slotermeer en Nieuw Sloten.”

Waarom deze gebieden?
“Nieuw-West  kent een aaneenschakeling van gebieden met óf betaald parkeren óf vrij parkeren of een blauwe zone. Hierbinnen hebben Slotermeer West en Nieuw Sloten last van hoge parkeerdruk. In Slotermeer is in de zomer van 2014 namelijk een blauwe zone ingevoerd aan de achterzijde van de Burgemeester De Vlugtlaan, nabij de Slotermeerlaan. De Lodewijk van Deysselbuurt en de Dichtersbuurt kregen dat najaar ook een blauwe zone. Hierdoor is de parkeerdruk in de Jan de Louterbuurt, die daartussen ligt, enorm gestegen. Terwijl er nog maar weinig auto’s geparkeerd worden in de blauwe zone aan de Burgemeester De Vlugtlaan; mensen wijken uit naar het vrij parkerengebied bij de Jan de Louterstraat.”

Dus nu…
“We willen dat een deel van de auto’s daar terugstroomt. Eigenlijk zouden we nu conform het beleid een blauwe zone moeten invoeren in de Jan de Louterbuurt. Maar we gaan iets anders proberen. Of we gaan de maximum parkeerduur in de blauwe zone van 2 naar 4 of misschien wel 6 uur verhogen óf we gaan de blauwe zone alleen laten gelden in de ochtend of avond in plaats van, zoals nu, tussen 9 en 19 uur.”

Is dit wel eens eerder in Amsterdam zo gedaan?
“Voor zover ik weet niet. Voor Nieuw-West is het een proef.”

 

En Nieuw Sloten?
“Daar kent men een hele andere problematiek. Hier is de parkeerdruk overdag wat aan de hoge kant, met name rond het winkelcentrum aan het Belgiëplein. Maar ’s avonds is de druk enorm hoog en zoals het eruit ziet, zijn het grotendeels auto’s van bewoners zelf.”

Wat kun je hier aan doen als stadsdeel?
“Dát gaan we de bewoners zelf vragen. Niet wij, achter ons bureau en met kennis van een niet-bewoner, gaan dit bedenken, maar de mensen die ermee te maken hebben.”
Spannend.
“Ja, vind ik ook.”


Dus, kom maar op met die creatieve ideeën!

“Ja, daar gaan we de mensen rechtstreeks voor benaderen. Als bestuurscommissie zijn we de ‘ogen en oren’ dus we willen juist die ideeën van de mensen uit de buurt horen. We stellen de randvoorwaarden: hoeveel het mag kosten, dat het veilig moet zijn, kortom wat er wel en niet kan of mag. Ook de centrale stad bepaalt de kaders en moet akkoord geven. Er zijn dus nog wel wat stappen te zetten.”

Mogen bewoners woensdag 22 april al hun plannen op tafel leggen?
“Zo snel gaat dat niet. We moeten dus die kaders nog stellen en we willen deze avond onze ideeën, zowel voor Slotermeer als Nieuw Sloten, met de commissieleden en aanwezige bewoners bespreken. Te weten komen of er animo is. Horen wie er graag mee wil denken in het verdere traject. Het meedenken, het zogenoemde participeren, komt dan in een latere fase, na een akkoord van de bestuurscommissie van Nieuw-West in juni. Maar thuis kan men natuurlijk vast gaan meedenken. We horen het te zijner tijd graag!”

De themavond over parkeren vindt plaats op woensdag 22 april in Sportcentrum Ookmeer, Dr. Meurerlaan 7. Inloop: 19:00 uur, aanvang: 19.30 uur.

Deel dit bericht