Badhoevedorp in 2018 weer één dorp

Omlegging A9 Badhoevedorp officieel gestart

Na een periode van voorbereidende werkzaamheden was woensdag 27 november het officiële startschot gegeven voor de werkzaamheden aan de nieuwe A9 in Badhoevedorp. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst met regionale bestuurders, dorpsbewoners en stakeholders, georganiseerd door Rijkswaterstaat. Vanaf 2018 loopt de A9 tussen knooppunt Raasdorp en knooppunt Badhoevedorp niet langer meer dwars door Badhoevedorp maar is deze omgelegd ten zuiden van Badhoevedorp. Hierdoor verbeteren de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit in Badhoevedorp en de doorstroming op de A9 waardoor belangrijke gebieden als Schiphol en Amsterdam goed bereikbaar blijven.

 

A9 om!

A9 om!

Door het verwijderen van de A9 uit het hart van Badhoevedorp en de aanleg van een nieuw stuk snelweg circa 600 meter ten zuiden van het dorp, wordt Badhoevedorp weer één dorp met meer ruimte voor woningbouw, voorzieningen en nieuwe onderliggende infrastructuur.

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu: “De omlegging van de A9 is een grote verbetering voor de inwoners van Badhoevedorp. Zij worden verlost van een snelweg die dwars door de dorpskern loopt en Badhoevedorp in twee Badhoevedorpen verdeelt. Door extra rijstroken op de nieuwe A9 kunnen weggebruikers vanaf 2018 beter doorrijden en verbetert de bereikbaarheid van mainport Schiphol en de regio Amsterdam.”

Tien viaducten, onderdoorgang en fietspad

Om de omlegging te realiseren zijn grootschalige aanpassingen aan de huidige infrastructuur noodzakelijk. Er worden in totaal tien viaducten aangelegd waaronder viaducten over de A4, over de Schiphol-spoorlijn en over de nieuwe A9.

Om de doorstroming bij knooppunt Badhoevedorp sterk te verbeteren wordt het bestaande klaverblad vervangen door een nieuw knooppunt. Ook de bestaande aansluiting Badhoevedorp vanaf de snelweg wordt volledig vernieuwd. De nieuwe A9 krijgt drie rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen voorzien van stil asfalt (dubbellaags ZOAB) en geluidschermen bij bebouwing. De huidige A9 bestaat uit twee rijstroken per rijrichting aangevuld met een spitsstrook richting Alkmaar. Vooral richting Amsterdam/Utrecht staat er nu nog dagelijks file op de A9 bij Badhoevedorp.

Er wordt in dit project ook een impuls gegeven aan het openbaar vervoer. Tussen Haarlem en Amsterdam komen twee snelle R-net busverbindingen, waarvan er één via Badhoevedorp en het nieuwe busstation Schiphol-Noord zal rijden. Zo wordt in 2014 gestart met de verlegging van de Loevesteinse Randweg inclusief busbaan, komt er een verdiepte tunnelbak in de Schipholweg die ook ruimte biedt aan het Hoogwaardig Openbaar Vervoer, wordt er een busafrit van de nieuwe A9 naar de Schipholweg gerealiseerd en komt er een nieuw viaduct ten oosten van knooppunt Badhoevedorp voor busverkeer.

Om een veilige fietsroute van Badhoevedorp in de richting van Haarlem te kunnen garanderen, komt er op de Schipholweg een ongelijkvloerse kruising voor fietsers bij de toekomstige op- en afrit van de A9.

Regionale samenwerking

Rijkswaterstaat is opdrachtgever van de omlegging A9 Badhoevedorp. Het ontwerp van de omlegging is ontwikkeld met en medegefinancierd door provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam en Schiphol Group. De bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Combinatie BadhoeverBogen.

In april 2012 heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu het tracébesluit ondertekend en op 29 december 2012 heeft de Raad van State het tracébesluit omlegging A9 Badhoevedorp onherroepelijk verklaard. In 2018 is de A9 uit het hart van Badhoevedorp verdwenen.

Kijk HIER voor alle foto’s

Informatie over de Omlegging A9 Badhoevedorp

Voor meer informatie over de omlegging A9 Badhoevedorp: http://rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a9/omlegging_bij_badhoevedorp/index.aspx

 

Voor meer informatie over de gebiedsontwikkeling Badhoevedorp:

www.haarlemmermeer.nl/badhoevedorp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *